Megyei értékek
Fokos
A Magyar Néprajzi Lexikon meghatározása szerint a
fokos „baltaszerű, rézből vagy vasból készült eszköz, amely a baltánál kisebb
és könyebb, foka megnyújtott, rendszerint kerek vagy négyzetes gombszerű
véggel, lapjának alsó és felső sarka gyakran kis gömbben végződik, hogy
viselőjének kezét ne sértse. Botszerű nyele általában hengeres, ritkábban
laposított. Kovácsok, lakatosok készítették megrendelésre vagy a vásárokon
árulták. Nyelét használója faragta, néha rézveret, ólomozás díszítette.”
Az 1913-as Révai Nagy Lexikon csakis hazánkban
használt fegyvernek írja le, mely „erős bot végén lévő, végső részén
kalapácsszerű baltából áll. A magyar nép mindennapi fegyvere volt, mellyel
emberek és vadak ellen védekeztek. De háborúban is használták.”
Herman Ottó: A magyar pásztorok nyelvkincse című
könyvében a következőt olvashatjuk a fokostartóról: „a lónyereg elülső részén
egy bőrhurok, melybe a fokos jár.”
Ferkai Lóránt: Remekel a bicska című könyve a fokos és
egyéb faragással és vas öntéssel elkészíthető szerszámot, használati tárgyat
mutat be. A következőképpen írja le a fokost: „Nevét onnan kapta, hogy élével
átellenes vége - a foka – kalapácsszerű nyúlványban folytatódik, ami még a
harci baltánál is veszélyesebb fegyverré teszi. Használta is a régi világ
magyarja, különösen pásztoraink országszerte a vadállatok és tolvajok ellen, de
még háborúban is. Ismerték és rettegték ellenségeink a fokost hosszú időn
keresztül, mert még a páncél sem nyújtott ellene biztos védelmet. Azóta a
vadállatok kipusztultak hazánk területéről s a fokos dísztárggyá szelídült,
mert a korszerű fegyverek ellen bizony édeskeveset használna. A félelmesen
csillogó acélfegyver nyelét faragások díszítették, acélját felváltotta a
kevésbé veszélyes, de mutatósabb réz, újabban az ón, mintegy hirdetve, hogy már
csak jelvény, egy letűnt hősi korszak emléke.”
Egyes vélemények szerint egyenesen kultikus
jelentőségű tárgyról van szó, a magyarság és Isten által kötött szövetség
jelképéről.Más vélemények szerint csupán paraszti eszköz volt, amit a középkor
folyamán, a jobb minőségű páncélok megjelenése után, az átütőképesség javítása
érdekében adoptálták a „valódi fegyverek” közé. Kétségtelen azonban, hogy a honfoglalás kori harcosok mellett éppúgy
megtalálható a fokos, mint a korábbi vonulási útvonal majd minden fontos
temetőjében.
A fokost kovácsok, később lakatosok készítették
megrendelésre, vagy a vásárokon árulták. Nyelét nemegyszer maga a használója
faragta, néha rézverettel, ólomozással díszítette. A fegyver nyelének törését,
közvetlenül a fej alatt fém védőpántokkal is felszerelték, amelyeket nemegyszer
egybekovácsoltak a fokos fejével.
A hajadúkatonák (mind a gyalogos-, mind a lovashajdúk)
egyik kedvelt harceszköze volt a fokos. Egy, a Bocskai-szabadságharcról szóló
cikkben a következőképpen írnak a hajdúkról, akik fokossal harcoltak: „ A
főként rongyos, szegény marhahajtókból álló hajdúk vezetőiket általában maguk
közül választották. Eleinte gyalogosként, majd a XVI. század végétől már
néhányan lovasként is harcoltak. Jellemző fegyvereik a fokos és a puska voltak,
alkalmanként a szablya is. (…) Érdekes viszont, hogy a kopja és lándzsa használatától
annyira írtóztak a hajdúk, hogy arra még erőszakkal sem lehetett rávenni,
rászoktatni őket. Ez az ütőképes haderő, a hajdúság volt tehát az, melyet
Bocskainak sikerült megnyernie és mely szabadságharcáának végül legfőbb erejét
adta.” Bocskai-szabadságharcról, Bocskai István seregének többségét alkotó hajdúkról a 17. században
számtalan ábrázolás jelent meg különböző kiadványokban. Fegyverzetük a szablya,
puska volt, jobb oldalukon, az övükben balta vagy csákányfokos függött.
Bocskai cseles hajdúiról Kovács Dániel Marhapásztorból
lett gerillák – és utódaik Mit ér a fegyver, ha magyar? III. c. cikkében az
alábbiakat írja elődeinkről: „A hajdúkat segítette a harcban, hogy mindenki másnál
jobban alkalmazkodtak a terephez. Könnyedén keltek át a folyókon, felásztak a
fákra is, ha ez előnyhöz juttatta őket. Harc közben sem voltak restek
alkalmazkodni a tereptárgyakhoz. (…) Érdekesség, hogy lőfegyverrel még a kor
nyugati hadseregeinél is jobban fel voltak szerelve a XVI. század végén; sajnos
ez az előny a Rákóczi-féle szabadságharc idejére elolvadt. Harcmodoruk nem
tette lehetővé a korszakban népszerű hosszú, de statikus pikák használatát, lándzsát
is csak akkor fogtak, ha testőrfeladatokat láttak el. Hordtak viszont szablyát,
és sűrűn forgatták a fokos baltát és a buzogányt is. Hogy minél mozgékonyabbak
maradhassanak, gyakran még páncélinget sem húztak, mellőzték a sisakot is.
Ehelyett kalpagot vagy prémes kucsmát húztak a fejükre. (…)”
A 18. század elejéig a kard után a legelterjedtebb
harci eszköz volt Magyarországon. II. Rákóczi Ferenc csapataiban különösen
közkedvelt volt, a felkelő köznép felfegyverzése a kardnál könyebben
elkészíthető fokossal gyorsabban és olcsóbban volt megoldható. Ugyancsak
népszerűségét és elfogadottságát mutatja, hogy hazánkban jóval a
Rákóczi-szabadságharc leverése után is használta a reguláris katonaság, például
az Eszterházy gránátos ezred felszereléséhez is hozzátartozott. A szabadságharc
talán leghíresebb és mindenképpen legképzettebb hadvezére Bottyán János, vagy
elterjedtebb nevén Vak Bottyán volt. (A mellékletek között fotón, kezében a
fokossal.)
Később önvédelmi fegyverként is használták, de a
vidéki rendvédelmi különítményeknél még a 19. század második felében is
hozzátartozhatott a felszereléshez, aminthogy leginkább félt ellenfeleik, a
betyárok szintén előszeretettel forgatták. Ekkoriban a fiatal pásztorok,
bojtárok és falusi legények kedvelték, akik számára egyszerre volt munkaeszköz,
fegyver és dísz is. Sétabot helyett vitték magukkal pédául, ha látogatóba vagy
vársárba mentek. A magyarok mellett a Kárpátok pásztorai is használták, ezért
Lengyelországban, valamint a későbbi Szlovákia és Ukrajna mai területén is
ismert eszköznek számított. A pásztorok, miközben a nyájra vigyáztak,
előszeretettel véstek a fokos nyelébe minél szebb figurákat. A vadállatok ellen
a pásztorok fokossal védekeztek, melynek fejét rézből öntötték. A feldíszített
fokos néhány évtizeddel ezelőtt – az ország egyes vidékein – a lakodalmi vőfély
címere volt. A 19-20. század fordulóján fokozatosan elveszítette gyakorlati
jelentőségét, s szinte kizárólag csak dísztárgyként készítették. A 20. század elején készült daraboknál már szinte
kötelező a lakkozott, faragásal díszített nyél, a rézberakással díszített,
ugyancsak fényes bevonattal ellátott fejrész. Hétköznapi, gyakorlati felhasználásának legtovább élő
formájaként a múlt század első felében sokan használták a fokost sétapálcaként,
turistabotként, s ennek megfelelően elterjedt volt, hogy ugyanolyan fém
emlékveretekkel díszítették a nyelét, akár a valódi turistabotokat. Ez
leginkább az idősebb emberek körében volt használati tárgy. Napjainkra elsősorban dísztárggyá vált, és
népművészek készítik, mint ajándéktárgyat. Hajdúböszörményben található, Kiss István Kossuth-díjas
művész által készített hétalakos, nagy léptékű szoborcsoportja, ahol megörökítette
a hajdúkat. Az együtt táncoló hajdú vitézek katona mivoltukat kard, fokos és
pajzs jelzi, büszke és vidám testtartásuk a győztesek erejére, magabiztosságára
utal. Számuk jelképes, a hét „öreg” hajdúvárost testesítik meg: Böszörményt,
Dorogot, Hadházat, Nánást, Polgárt, Szoboszlót, Vámospércset.
Kapcsolódó képgaléria
Kapcsolódó dokumentumok
Források
·
Magyar Néprajzi
Lexikon. Második Kötet. Budapest, Akadémia, 1979.
·
Révai Nagy
Lexikona: Az ismeretek enciklopédiája. VII. kötet. Budapest, Révai Testvérek
Irodalmi Intézet Részvénytársaság, 1913. Hasonmáskiadás. Szépirodalmi és
Babits, 1991.
· S. Kovács Ilona:
Pásztorélet, pásztorművészet. Budapest, Móra Ferenc Ifjúsági Könyvkiadó, 1983.
·
Herman Ottó: A
magyar pásztorok nyelvkincse. Budapest, K.M Termmészettudományi Társulat, 1914.
·
Nagy László:
Hajdúvizétek (1591-1699). Budapest, Zrínyi Katonai Kiadó,1983. kép 35.p.
·
Nagy László:
Hajdúvizétek (1591-1699). Budapest, Zrínyi Katonai Kiadó,1983.
·
Nagy László:
Bocskai István a hadak élén. Budapest, Zrínyi Katonai Kiadó, 1981. kép 192.p.
· Hajdú-Bihari Napló, 1986. október 30. 5.p.:
Táncoló hajdúk
·