Az Agrárminisztérium és a Hungarikum Bizottság 2018.
évben pályázatot írt ki nemzeti értékeink megismertetése és népszerűsítése
érdekében vetélkedők szervezésére a magyarországi megyei- és a külhoni
nemzetrész értéktárak számára általános és középiskolás diákok részvételével. A
többkörös, Kárpát-medencei szintű vetélkedő döntőjére 2019. szeptember 19-20-án
került sor Balatongyörökön, ahol a legjobb eredményt elért megyei csapatok
mérték össze tudásukat.
A Hajdú-Bihar
Megyei Önkormányzat 2018. évben a fenti pályázaton 3 millió Ft támogatást nyert
a „Ki mit tud az értékeinkről?” című vetélkedő megrendezésére.A
megyei önkormányzat 2018/19. tanévben – a 2016/17. tanévben megvalósult
vetélkedőhöz hasonlóan – több körös megyei vetélkedőt rendezett hungarikumok,
és kiemelkedő nemzeti értékek tárgykörben. A vetélkedő két korcsoport részére
került meghirdetésre; a megyében működő általános iskolák felső tagozatos 5-8.
osztályos tanulói, valamint a középiskolák 9-12. évfolyamos tanulói részére.
Mindkét korosztály esetében 4 fős csapatokkal lehetett nevezni, iskolánként
akár több csapattal is. A megyei döntőbe (2019. március 19-20.)
korcsoportonként 7-7 csapat jutott és vetélkedett. A döntők első helyezett
csapatai jutottak tovább az országos döntőbe, ahol mindkét csapat sikeresen
teljesített.
Az
általános iskolások versenyén Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gimnázium és Általános
Iskola csapata második helyezést ért el. Csapattagok: Jurek Zsuzsa, Kótai Kitti, Pető
Boróka, Tovtin Anasztázia 9. A osztályos tanulók. Felkészítő tanáruk Kormos
Attila.
A
középiskolai versenyben az első helyezést nyerte el a szintén a Debreceni Egyetem
Kossuth Lajos Gimnázium és Általános Iskola csapata, melynek tagjai: Németh Péter, Zsurka Kristóf,
Bartók András 11. A, Sárkány Veronika Szonja 11. D osztályos tanulók. Felkészítő
tanáruk Tóth Marianna Katalin.
Az
országos döntőben a nemes versengés egész nap folyt külső helyszíneken és
teremben egyaránt. A szervezők változatos, érdekes feladatsorokat találtak ki,
messze száműzve az unalmat, egyhangúságot. Pl. minden csapattagnak kellett
kapura lőni, nyilazni, kalocsai terítőt színezni, kürtős kalácsot sütni, felismerni
az ott felsorakozott összes magyar pásztor- és vadászkutyafajtát, ismerni a
legfontosabb tulajdonságaikat. A gyepen felállított nemzeti értékpiramis
megfelelő szintjére kellett tenni a képeket, miután felismerték őket. Ha valaki
nem volt elég ügyes, sokáig bolyongott az udvaron felállított labirintusban,
mert csak a megfelelő válaszok mutatták meg a kiutat. Az elméleti fordulót
megelőzte egy solymászati bemutató, amely ritkán látható élőben. Az elméleti
feladatsorok tartalmazták a csapat bemutatkozását, majd ezt követte a tesztsor,
kép-, hang-, videofelismerés.
A
szervezők igyekeztek meggyőződni arról, hogy kinek van nagyobb tudás a birtokában,
ennek feltárására a változatos feladatok adtak lehetőséget.
A
szép eredményhez nagy utat tett meg mindkét csapat. Rengeteg tanulás előzte meg
már a megyei fordulót is: közel 140 nemzeti értékről kellett mély tudást
szerezniük. A kiindulópont pedig a Hungarikum törvény, annak végrehajtási
rendelete, a nemzeti értékpiramis felépítése és egyéb jogi ismeretek voltak,
amelyeket a kiváló diákok elsajátítottak.
Legyünk
rájuk büszkék!
A döntő zárszavát V.
Németh Zsolt mondta a versenyzőknek: „Így tekintsétek magatokat a magyar
életforma védelméért felelős biztosoknak!”
Normal
0
21
false
false
false
HU
X-NONE
AR-SA
A megyei önkormányzat célja az volt a verseny
megrendezésével, lebonyolításával, hogy a felnövekvő nemzedék részére minél
szélesebb körben megismertesse, megszerettesse a nemzeti értékeket, a fiatalok
figyelmét ráirányítsa a megyei, illetve a kiemelt nemzeti értékekre, valamint a
hungarikumokra. Az értékek tisztelete, az értékek iránti érdeklődés a diákok
pályaválasztásánál, további életénél befolyásoló tényezőként jelentkezhet.
Az országosan elért kiváló eredmény bizonyítja,
hogy a megyei önkormányzat elérte a célját, hiszen olyan csapatok képviselték
megyénket, amelyek tagjai rendkívül felkészültek és elkötelezettek a nemzeti
értékeink iránt.