Megyei értékek
„Lente Lajos dalénekes és zeneszerző életműve”
„Azokban az időkben egy névnap, egy szüret,
egy lakodalom nem múlhatott el nóta nélkül, rám ragadt gyerekkoromban, mint
molnárra a liszt.(…) Gyermekkoromtól
arra vágytam, hogy valami különlegest tudjak az embereknek nyújtani, amitől
jókedvűek lesznek, elfelejtik szegénységüket.”
Lente Lajos nótaénekes
Lente Lajos hajdúnánási dalszerző és
nótaénekes (Született: 1936. március 9-én, Hajdúnánáson, elhunyt: 2020. április
1-én, Debrecenben), a magyar nóta koronázatlan királyaként vált ismertté és
elismertté a nemzeti tudatkincsben.
A magyar emberekben rejlő tehetségnek és
sikerkódnak évszázadok óta máig hatóan számos szép megnyilvánulása van, ám az
olyan életművek, amelyek egy szegény sorból, a szó szoros értelmében magát
„alulról” tehetséggel, alázattal, szorgalommal felküzdő emberi sikert mutatnak,
igazán különlegesek, valódi, vegytiszta értékeket hordoznak. Lente Lajos ilyen ember volt, lelkületét
és elhivatottsága által kiteljesedő
tehetségét tökéletesen tükrözik mottóvá emelt gondolatai. Mindig az olyan
életművek a leginkább magukkal ragadók és hordoznak korokon és évszázadokon
átívelő értékeket, amelyek annak igaz tükrei, hogy hogyan is válhat legalulról
indulva, a tiszta tehetség okán a számára kijelölt utat szorgalommal és
alázattal bejárva igazán sikeressé valaki. Ez a valódi érték, és ezért érezte
úgy a Hajdúnánási Települési Értéktár
helyi érték címet odaítélő pozitív döntése után az idén, 2020-ban elhunyt
művész egyetlen gyermeke, a nevét és lelkületét továbbörökítő ifj. Lente Lajos, hogy a magyar nemzeti értékekről és
hungarikumokról szóló 2012. évi XXX. törvény, azaz az ún. hungarikum törvény
értelmében szakértő segítségével elkészült javaslattételi tanulmányban
indítványozza édesapja munkásságának megtisztelő megyei értékké nyilvánítását
is a szintén megtisztelő hajdúnánási
települési érték cím után.
Olyan életműről beszélhetünk ugyanis Lente Lajos nótaénekes munkássága
kapcsán, amely a nemzeti értékpiramis működését szabályozó fenti törvény
értelmében is szülővárosán, sőt megyéjén is túlsugárzó országos és nemzetközi
ismertsége és elismertsége okán igazán méltó a Hajdú-Bihar Megyei Értéktárba történő megtisztelő beemelésre, sőt,
azon túlhatóan méltó a megtisztelő kiemelkedő
nemzeti érték, sőt akár a hungarikum kitűntető
törvényi címre is.
Lente Lajos életének sorsvonalából
kiragyogó művészi munkásságának fő állomásai ismertek az őt szerető, tisztelő
rajongók körében, és a magyar nemzeti értékmentés lehetőségterében most, mint
megyei érték címre javasolt nemzeti értéket, itt is bemutatjuk ennek a valóban
értékes életműnek az egyedi jellemzőit, történetét a törvény által megkívánt
módon.
Lente Lajos
szűkebb pátriája Hajdú-Bihar megye,
hiszen 84 évvel ezelőtt, 1936. március 9 -én Hajdúnánáson látta meg a napvilágot egy négygyermekes iparos
családban. Édesapja Lente Antal cipészmester,
édesanyja Szabó Zsófia voltak. Elemi
iskoláit Hajdúnánáson, a Református
Általános Iskolában végezte el. Legidősebb gyerekként rendkívül sokat
dolgozott édesapja mellett, megtanulta a paraszti munkát és a cipészetet is. A múlt
század ezen időszaka a XX. századi
magyar történelem emberpróbáló korszaka volt, különösen vidéken. A nagycsaládok
szeretetteli, emberközeli melegsége és egészséges értékrendje azonban minden
nélkülözésen és nehézségen áttörő fénysugárként aranyozta be a gyermekkorára
emlékező nótaénekes gondolatkincsét és lelkivilágát: „Édesapámék tizenketten voltak testvérek, egy lány, és tizenegy fiú,
akik közül öten az akkori iparos dalárdában énekeltek, karnagyuk Maklári Lajos
kántortanító volt. Azokban az időkben egy névnap, egy szüret, egy lakodalom nem
múlhatott el nóta nélkül, rám ragadt gyerekkoromban, mint molnárra a liszt. A
háború után édesapám betegen jött haza. Mi négyen voltunk testvérek, én voltam
a legidősebb. Ő cipész volt, többek között csizmákat készített a
parasztembereknek, de földet is bérelt a megélhetésért. Legidősebb gyerekként
nagyon sokat dolgoztam mellette, mondhatnám, édesapám alig várta, hogy az
iskolából hazamenjek. Megtanultam a paraszti munkát meg a cipészetet is, mivel
már kora gyerekkoromban megmutatta a csizmára való foltvarrást. Az első
alkalommal rám szólt, hogy bontsam le, és úgy varrjam rá, mintha gép csinálta
volna. Már akkor arra vágytam, hogy
valami különlegest tudjak az embereknek nyújtani, amitől jókedvűek lesznek,
elfelejtik szegénységüket. Akkoriban az volt a szokás, hogy a halottakat
háztól temették, és ehhez az úgynevezett deák gyerekek is asszisztáltak. A kántor tanító kiválasztotta
négyüket-ötüket, köztük engem, és mentünk énekelni.” Valahol
itt rejlenek tehát a zseniális nótaénekesi életmű gyermekkori gyökerei. Kosztolányi
Dezső írói világának egyik gyöngyszeme igazán ide illő: „..az ember sorsa, az ember jelleme; de hol van az ember sorsa: a
múltban! Létünk minden gyökérszála oda
kapaszkodik, nevelésünk onnan kaptuk, első benyomásainkat onnan szereztük. Nem tudom, miért, de én fanatikusa lettem az
eltűnt időnek. Gondolatok és hangulatok bántanak. Mindég arról álmodok, hogy
gyerek vagyok, s oly érzelmeket érzek ilyenkor, amelyeket kifejezni sohase
tudok, de mindég vígaszt merítek belőlük.” Lente Lajos pedig nem csak hogy
erőt merítően emlékezett meghatározó gyermekkorára, hanem már gyermekkorában azon gondolkodott a nehézségek közepette is, hogy mi
az a tevékenység, amivel örömöt tudna adni embertársainak. S észrevétlenül vált
ebből az ösztönös gyermekkori szándékból beteljesítendő sorsfeladattá a
nótaéneklés nívós képviselete. S itt lehet kitapintani, megragadni és
formába önteni a Lente Lajost, a magyar nóta koronázatlan királyát egész életén át
mozgató hitet és erőt, azt, a lelkületéből fakadó értéket, amely igazán nagy,
ismert és elismert művésszé tette őt, nem csak hazájában, hanem a nagyvilágban,
vagy, ahogy elhíresült róla: „Hajdúnánástól
Torontóig”. Tehetsége ugyanis a
tengeren túlig repítette, 84 évet átölelő élete során többször fellépett az Amerikai Egyesült Államokban és Kanadában is, no és Európa szinte valamennyi országában. S egyben ez az az emberi
főérték az, ami méltóvá emeli ezt a munkásságot a magyar nemzeti értékpiramisba
történő beemelésre, sajnos már csak a művész halála után. Bárhová is vezérelte őt az élet, Lente Lajos mindig megőrizte
lelkületében a hajdúnánási családi gyökerekből fakadó tisztességet, alázatot,
becsületet és szorgalmat, ami nem csak későbbi énekesi pályáján, hanem
tanulmányaiban és polgári hivatásában is megmutatkozott. A hajdúnánási általános iskola befejezése
után a Debreceni Öntöző Vállalat
Hajdúnánási Kirendeltségének gépcsoportjához került, itt tanulta meg a
motorszerelést és a gépészetet, amiből vizsgát is tett. Ebben az időszakban
szerzett kishajó vezetői engedélyt, valamint hivatalos gépkocsivezetésből is
levizsgázott.
A muzikális
őstehetséggel megáldott, és ezt a „tudást” a gyermekkori, vidéki családi közeg
által megtermékenyítő módon őrző és életének további szakaszaira továbbvivő
fiatalemberre természetesen az akkoriban minden fiatal férfi életének kötelező
és meghatározó keretét képező katonaságban is felfigyeltek. Itt már
bizonyossá vált, hogy nem csupán a családi közösség keretei közt tartották őt
tehetségesnek. 1957-ben vonult be
katonának Sopronba, ahol határőrként
teljesített szolgálatot, de a katonai életet Budapesten is folytatta a Határőrség
Szállító Századánál műhelyparancsnoki beosztásban egészen 1959 februárjában
megtörténő leszereléséig. Először egy
hadnagy figyelt fel a fiatal katona remek hangjára, és arra kérte, hogy tanítsa
be a szakaszt katonanótákra. Így tehát ebben az életperiódusban is elismerés
közepette egy továbbra is termékeny
közösségében csiszolhatta a fiatal Lente
Lajos, akinek sorsfordító életszakasz váltásai gyönyörű ívben kapcsolódnak
egymásba, de minden új szakaszban megtalálta a tehetsége számára kiteljesítő
emberi-szakmai közeget is, valói életpályát nyitva meg előtte a nótaéneklés
által. A katonaságtól leszerelő fiatalember – mintha az Élet már egy új
életszakaszra vezette volna ezen az úton – a vonaton ismerte meg feleségét, a
hajdúdorogi származású Oláh Máriát[1],
aki akkor éppen Pesten tanult.
Szerelem volt első látásra ez a találkozás, így az esküvő sem váratott sokat
magára, ami még ebben az évben megtörtént. A házasságkötést követően a
megyeszékhelyen telepedett le a pár. Az ifjú házas, még szakmai útját építgető
fiatalember ezt követően szintén 1959-ben
a MÁV-hoz került dolgozni
gépkocsivezetőként, mert pontosan tudta, hogy a művészi hitvallás mellett
családos emberként az is nagyon fontos, ha egy biztos állása is legyen, és a
vasút annak számított. Az örökké
jobbá válni akaró ember elhivatottságával és szorgalmával szakmailag is
folyamatosan képezte magát. Elvégezte a gépjármű előadói tanfolyamot, és
mint gépkocsi előadó az Építési
Főnökségre került. Munka mellett érettségi vizsgát tett a Landler Jenő Szakközépiskolában, később
ugyanitt felsőfokú technikusi oklevelet
is szerzett. Fontos megemlíteni, hogy nóta-énekesi
karrierje mellett, felelős családapaként mindvégig megtartotta polgári állását,
a munkája továbbra is a debreceni MÁV-Igazgatósághoz
kötötte, ahonnan 55 évesen, korengedménnyel ment végül nyugdíjba, tehát
1976-tól nyugdíjazásáig a Debreceni MÁV
Igazgatóság Műszaki Osztályán dolgozott, mint gépészeti csoportvezető.
Az önfejlesztő és folyamatosan tanulni,
fejlődni vágyó szorgalom azonban polgári foglalkozása mellett természetesen
áthatotta művészi képessége tökéletesítésének útját is: folyamatosan építgette
a tehetsége által felölelt életterületet is, tudatosan fejlesztve énektudását.
Pontosan érezte, tudta, hogy ezt a kiválóságot iskolázott keretek között tudja
igazán kiteljesíteni, ezért, bízva magában és eddigi élete „közönség
visszajelzéseiben” jelentkezett a Vár utcai Zeneművészeti Szakközépiskola és
Konzervatórium által meghirdetett tehetségkutatóra, ahol több pályázó közül
négyüket vettek fel, tehát ez a szakmai szűrő is beigazolta kétségtelen
tehetségét, és új teret nyitott szakmai fejlődésének. Ennek a tehetségkutató versenynek a 3. helyezése, valamint felesége
biztatása alapján 1962-ben, felnőttfejjel kezdett tanulni a Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskolában
(Konzervatóriumban) ének tanszakon. Magán ének szakos diákként ekkor
kezdett szólót énekelni.
Életének következő ívében a tanulást a munka mellett
is folytatta a racionálisan és felelősen gondolkodó, új családja, de saját
tehetsége iránt is elkötelezett fiatalember. Az Élet és a szerencse is
segítette ebben, hiszen olyan beosztásba
került, ahol minden másnap szabad volt, így nyugodtan eljárhatott a „Zenedébe”, ahol sikeresen elvégezte az ötéves ének szakot. A debreceni zeneiskola befejezése után Budapestre került, ahol a Zeneművészeti Főiskolának és az Országos Szórakoztató Zenei Központnak
volt kihelyezett stúdiója. Itt már komolyzenét, magyar nótát, népdalt,
operettet tanítottak olyan kiváló tanárok, mint Reményi Sándor operaénekes, Vörös
Sári és Szalay László népdal- és nótaénekes, és Pongrácz Zoltán, aki a zeneelmélet mestere volt. A debreceni
konzervatórium és a budapesti három év után levizsgázott, és 1968-ban megkapta a hivatásos működési
engedélyt népzene, népdal, magyar nóta és operett kategóriában, majd vizsgát
tette az Országos Filharmónia
vizsgabizottság előtt is. Mindkét helyen a legmagasabb minősítést kapta
szorgalommal tökéletesített tehetségét valódi szakmai tudássá csiszoló
elhivatottságának köszönhetően. Ezt követően természetesen országos szakmai
elismertsége sem váratott sokáig magára, első rádiófelvétele még ugyanebben az
évben, 1986-ban készült, ezt pedig megannyi televíziós és lemezfelvétel
követte. Ő maga így írt erről szerényen, de természetesen büszkén:
„1989-ben az
első rádiófelvételemet az akkori népzenei osztály vezetője, Grabócz Miklós és
az úgynevezett lehallgató bizottság készítette. 1972-ben volt az első televízió
felvételem, ezt követően rendszeresen énekeltem a rádióban és a televízióban
is, a műsoraim a mai napig mennek mindkét helyen. 1974-ben készült el az első
közös nagy hanglemezem Máté Ottiliával, ezt követte még négy, Bangó Margittal,
Szentendrei Klárival, Márkus Icával és Lovass Lajossal. Előtte, 1968-ban,
megnyertem egy, az Aranybikában rendezett népdal-magyarnóta versenyt.” Ekkortól
kiteljesedő munkássága során fellépéseinek sorozata több neves énekessel,
többek között még Jákó Verával, Bojtor
Imrével, Béres Ferenccel, Szalay Lászlóval kapcsolták össze művészetét a
közös fellépések révén. Kezdetben főleg Budapesten, majd Debrecenben és
sok más hazai városban lépett fel. Énekesi pályafutását jó néhány külföldi
szereplés is színesítette. Népszerű előadóként a környező országokon túl Svédországban, Olaszországban, az USA-ban,
valamint Kanada több nagyvárosában is
vendégszerepelt ilyen módon is öregbítve szűkebb és tágabb pátriája, a Hajdúság és Magyarország kulturális presztízsét.
A MÁV
Járműjavító Bocskai Tánc-együttesben szóló énekesként szerzett
tapasztalatok, hazai és külföldi szereplések segítették az első rádiós, majd az
első televíziós felvételekhez, s később gyakran szerepelt különböző
nótaműsorokban. A televíziós, 1972-es Nótaszó című műsorban történő, mérföldkő
erejű bemutatkozását követően rendszeresen énekelt a rádióban és a televízióban
is. Dalait, amely alatt hozzávetőlegesen 80-100 dalfelvételt érthetünk a Nótaszó, Önök kérték, Duna TV Kívánság Kosár
című műsorok a mai napig is műsorra tűzik. Több hanglemeze is készült,
kazettás felvételeinek száma pedig 17. Később 11 CD lemez is megjelent, melyek
ma is forgalomban vannak. Lente Lajos,
nóta-énekesi munkásságát kiteljesítve zeneszerzőként és szövegíróként is jelen
volt ezen a szép pályán, sőt, szaklektorálásában 3 nótáskönyv is megjelent.
Énekesi
életpályáját nívós karrierré emelve mondhatjuk, hogy pátriája jó hírét is
teljesíttette ki a benne ragyogó, áldott tehetséget, hiszen szülővárosa, Hajdúnánás, valamint Debrecen, Hajdú-Bihar megye, sőt
Magyarország hírnevét is sokfelé elvitte népzenei vonalon. „Az olaszországi Szicíliában, Palermóban a
budapesti kulturális minisztérium szervezésében magyar heteken vettünk részt,
később a svédországi Malmőben magyar napokra hívtak énekelni. Nagy vágyam volt,
hogy a tengerentúlra is eljussak, ez hála Istennek bekövetkezett: Kanadában
Torontóban, Ottawában több alkalommal is jártam, akkoriban épült egy magyar ház
Brandfordban, ott magyar cigányzenekarral énekeltem, mint ahogy Vancouverben
is. Majd innen átutaztunk az Egyesült Államokba, ahol a New-York-i magyar
színházban, Chicagóban a Szent István Templomban, Bostonban, majd Floridában is
felléptünk. Emlékezetes, telt házas est volt egy március 15-ei Brandforban,
ahol az akkori magyar nagykövettől elismerő kitüntetést kaptam.” –
emlékezett vissza nagy örömmel idősebb korában is ezekre a művészi, nemzetközi
utakra. Hajdúsági származására
ugyanakkor mindig is rendkívül büszke volt, hazai sikeres fellépései között
szinte évente látogatott el szülővárosába, hogy egykori barátai körében töltsön
el néhány nótával teli órát.
Az elismerések
sorában azonban számára a közönségsiker volt a legértékesebb. Egész élete
során, még idős korában is nagyon sok meghívást kapott, ahol saját dalait is
repertoárra tűzte, közel harminc száma volt, és ugyanez vonatkozott a külföldi
szereplésekre is.[2]
Sokan és sokszor megkérdezték tőle azt is, hogy melyik a számára legkedvesebb
nóta, amire ő mindig felemlítette azt a fiatalkori emlékét, amikor ő is azt a
kérdést tette fel az egyik pesti tanárának, hogy melyik a legszebb nóta, mire ő
azt mondta, mind szép, csak szépen kell énekelni. Ezt a gondolatot pedig igazi
művészi, szakmai vezérelvként alkalmazta a megyei
érték címre javasolt pályája során Lente
Lajos, akinek ugyan több, személyes kedvenc nótája is volt, de ezek közül
is mindig kiemelte az „A mi öreg Bodri kutyánk”- kezdetű
nótát. [3]
A másik, ugyancsak szívesen énekelt nótája pedig a „Ne szidjatok soha engem” kezdetű mű volt, de sok más kedves dala
is volt a művésznek. Repertoárjában gyakran szerepeltette saját alkotásait is. Közönségét mindig odaadó, alázatos
tisztelettel kezelte, megragadott minden lehetőséget a fejlődésre, az új nóták
felkutatására, szinte minden új, erre kínálkozó alkalmat forrásként kezelve.
Így, amikor egyszer Kanadában vége
volt a műsorának, és elhívtak őket a vendéglátó családokhoz, akik szórakoztatására
feltették régi lemezekeit, az ezeken lévő dalokat hallgatván, elhatározta a
megtanulásokat. „Mindet leírtam és
később, itthon, a rádióban el is énekeltem.” – emlékezett örömmel ezekre az
alkalmakra még egészen idős korában is a művész. Külön élményöröm volt számára, hogy számtalan olyan gyönyörű helyen
járhatott így, ahová talán soha nem juthatott volna el az életben, ha nem
énekes lett volna. Ugyanakkor minden egyes interjújában és pályájára emlékező
megnyilatkozásában hálás szívvel beszélt életének és szakmai sikerének
magánéleti bázisáról, „érzelmi hátországáról”, feleségéről és fiáról, a megyei
értékké nyilvánítást e tanulmány által kérelmező ifj. Lente Lajosról.
Ha a sikert a
tehetség beteljesítő erejeként értelmezzük, akkor Lente Lajos szakmai és emberi értelemben is sikeresnek érezte
magát, és mindig kiemelte, hogy: „(…) de
nem válhattam volna azzá a feleségem, Marika és a családom segítsége, szeretete
nélkül. A feleségem az orvosi egyetem vegytani intézetének titkárnőként ment
nyugdíjba, a fiam testnevelő tanár.” [4]
A rendkívül
tehetséges és zeneileg kimagaslóan képzett művész – habár alkalmanként
népdalokat és operetteket is énekelt – maga is „nótaénekesnek” vallotta magát,
mert ebben a műfajban tudott igazán kiteljesedni, nem véletlenül jelent neve
egyet ma már a magyar nótával.
Lente Lajos, a magyar nóta koronázatlan
királya, számtalan rádió -és tévéfelvétel, lemez tulajdonosa volt nótákban és
elismerésekben gazdag életpályája során. Munkásságának máig ható, szép
eredményeit az alábbiak szerinti rendszerbe foglalhatjuk:
I.
Nagylemezek:
- Felszállott
a vadgalamb
- Este későn
ne jöjj hozzám
- Legszebb,
legédesebb dalom
- Cifratornyos
szánkó
- Magyari
Imre nótáiból
- Van egy ház
a Tisza parton
II.
Kazetták:
1.
Felszállott a vadgalamb
2.
Lente Lajos új nótafelvételei
3.
Megy a gőzös Kanizsára
4.
Hogyha ír, majd édesanyám
5.
Valamikor úgy szerettem a virágot I.
6.
Rózsafa virít az ablakom alatt
7.
Maros menti fenyves erdő
8.
Ünnep nap van nálunk
9.
Badacsonyi kéknyelű
10. Leszállt
a csendes éj
11. Magyar
nóták, csárdások
12. Muzsikusnak
dalból van a lelke
13. Vágyom
egy nő után
14. Húzd
rá cigány
15. Ezüst
tükrös kávéházban
16. Valamikor
úgy szerettem a virágot II.
17. Felhő
szállt a Nagyerdőre
III.
CD-lemezek:
1.
Felhő szállt a Nagyerdőre
2.
Valamikor úgy szerettem a virágot
3.
Megy a gőzös
Kanizsára
4.
Ezüsttükrös kávéházban
5.
Szeressük egymást gyerekek
6.
Kislány, hallod
a muzsikát
7.
Hogyha ír majd
édesanyám
8.
A mi öreg Bodri kutyánk
9.
Maros menti fenyves erdő
10. Daru
madár gyere velem
11. Harangoznak
a mi kis falunkban
IV.
Könyv:
1.
Lente Lajos: Hajdúnánástól Torontóig: visszanézek
életemre: élmények, nóták Debrecen, 2016.
Kulturális
munkásságának elismeréseként, a népzenei hagyományok ápolása terén több
évtizeden keresztül végzett kiemelkedő színvonalú, eredményes tevékenységéért
megérdemelten több kitüntetésben is részesült már életében:
Kitüntetéseinek
összesített rendszere is egy ragyogó, elismert és példás munkásságot tükröz:
1. 2000, Debrecen: A Hajdúk Mecénása-díj, mint
előadóművész,
2. 2005, Hajdúnánás: Hajdúnánás 400. éves évfordulóján Bocskai
emlékplakett, művészi tevékenységének elismeréseként,
3. 2007, Budapest: A Magyar Nóta Országos Egyesületének
Életműdíja “Több évtizedes kultúrális munkájának elismeréseként”,
4. 2007, Debrecen: Kölcsey Ferenc-díj „A népzenei
hagyományok ápolása terén több évtizeden keresztül végzett kiemelkedő
színvonalú és eredményes tevékenység elismeréseként” Hajdú Bihar megyei önkormányzat által
adományozott díj,
5. 2012, Hajdúnánás: Hajdúnánás Városi Önkormányzat Képviselő
Testülete Lente Lajos részére “A város hírnevét öregbítő fél évszázados
értékteremtő magyar nóta és népdalénekesi tevékenységének elismeréseként a “HAJDÚNÁNÁS VÁROSÉRT- kitüntető díjat” adományozta a
művésznek,
6. 2017, Budapest: Dankó Pista Életműdíj.
Jelen beadvány kezdeményezője, fia és természetesen felesége, unokái és
valamennyi őt szerető és tisztelő magyar nóta rajongó örömmel venné, ha halála
után életműve bekerülhetne a magyar
nemzeti értékekről és hungarikumokról szóló 2012. évi XXX. törvény, azaz a
hungarikum törvény alapján működő magyar nemzeti értékpiramis helyi szintje
után a megyei értékek, majd azt
követően a kiemelkedő nemzeti értékek
sorába, végül a Hungarikumok
Gyűjteményébe is.
Kapcsolódó képgaléria
Kapcsolódó dokumentumok
Források
1. LENTE Lajos: Hajdúnánástól Torontóig: visszanézek életemre:
élmények, nóták Debrecen, 2016.
2. ifj. LENTE Lajos adatközlése
3. Hajdúnánási Újság,
2012. 12.20. 4. p.
4. Hajdúnánási Újság, 1994. 08.18. 7.p.
5. Hajdú-Bihari Napló,
2017. 04. 11. 4. p.
6. Hajdú-Bihari Napló,
1991. 08.31. 8. p.
7. Hajdú-Bihari Napló,
1999. 12. 08. 4. p.
8. Magyar Vasutas, 1993.
12. 20. 7. p.
9. Magyar Vasutas, 1984.
10. 25. 7. p.
10. Hajdúnánási Almanach,
Hn. 2000. 313 p.
11. https://haon.hu/kozelet/helyi-kozelet/otvenot-eve-toretlen-a-palyaja-2667025/
12. http://www.zeneszoveg.hu/egyuttes/2215/lente-lajos-dalszovegei.html
13. https://mediaklikk.hu/2014/11/02/az-a-szep-lente-lajos-2/
14. http://hajdunanas.hu/hireink/hirek/elhunyt_lente_lajos_notaenekes_a_magyar_nota_koronazatlan_kiralya