Megyei értékek
"Káplár Miklós festőművész munkássága"
Káplár
Miklós 1886. június 1-én pásztorok leszármazottjaként született
Hajdúböszörményben. Hamar árvaságra jutott 13 éves gyermek kiszegődött a
pusztára gulyás, majd csikósbojtárnak, így volt lehetősége megélni ezt az
életformát. Egészségügyi okok miatt 4 év után abbahagyta a pásztorkodást. A
hortobágyi pásztoréveket követően mészáros mesterséget tanult és pesten vállalt
munkát. Huszonhárom éves korában döbbent
rá, hogy tartalmasabb életet, más sorsot kell próbálnia. A Szépművészeti
múzeumban érte a felismerés, hogy: festenie kell. Anyagot, eszközt, festéket
vásárolt és festeni kezdett. A kezdeti önálló próbálkozások után rájött, hogy
mestereket kell keresnie, akiktől megtanulhatja a festészetet. Miután jónevű
művészek felismerve tehetségét pártfogásukba vették, beiratkozott a
képzőművészeti főiskolára. Négy éven keresztül nappal rajzolt és festett
éjszaka dolgozott. Káplár nagy szegénységben élve küldetéstudattal formálta
önmagát és tette képessé művészeti értékek teremtésére. Visszament
Hajdúböszörménybe és a Hortobágyra alkotni. 1921-ben jelent meg az első
kiállítása Böszörményben, de nem találta a helyét otthon ezért Pestre járt
vissza és legfőbb pártfogójával Rippl-Rónai Józseffel alkot együtt. Hajdúböszörményben
(1925-ben), Hajdúnánáson (1925-ben) Medgyessy Ferenccel és Maghy Zoltánnal
kiegészülve jelent meg kiállítása. 1928-ban a Nemzeti Szalonban volt az első
fővárosi kiállítása. Ebben az évben Boromissza Tiborral és Maghy Zoltánnal (Hortobágyi
kolónia) közösen kiköltöztek a Hortobágyra, ahol a Déri múzeum kérésére
néprajzi gyűjtést is végzett, botok, pipák díszítéseiről készített rajzokat,
illusztrációkat.
Ebben az időben találkozott Móricz
Zsigmonddal, aki így emlékezett vissza az első találkozásra. „A debreceni Déri
Múzeumban voltam, s Ecsedi Pistával, a nagyszerű etnográfussal az ősművészeti
tárgyakban gyönyörködtem. Megbámultam az alföldi pásztorok remekléseit. A
faragott és írott szerszámokat, a karikásostorokat, és a csontból, fából
készült eszközöket. A tárlók felett egy sor pásztorkép volt felakasztva.
Megálott a szemem a bajszos, kemény fejek galériáján s egész megilletődve
kérdeztem, kicsinálta ezeket. Egy hortobágyi pásztor – mondta. – Egy volt
csikósbojtár, aki elfagyott keze-lába miatt kénytelen volt otthagyni a cifra
ménest, s most megint a pusztát lakja és figurákat válogat ki és örökít meg.
Soká néztem a képeket s mikor végre az irodában megpihentünk, belép egy kemény,
vastag, egyszerű magyar. Az igazgató, Ecsedi felkiállt: – itt az én komám, ez
az a Káplár Miklós, aki a képeket pingálta. Rögtön összemarkoltuk egymást és
ettől kezdve állandóan barátságban maradtunk? – emlékszik vissza Móricz Zsigmond
a Káplárral történt első találkozására.
Káplár az igazi magyar művészet megteremtésére
vonatkozó, programadó kijelentését 1931-ben tette meg, amikor a Nemzeti
Szalonba, egy közös kiállításra 76 hortobágyi képét vitte fel. A kiállítás után
Szentendrére hívták alkotni, de ő ismét visszatér a Hortobágyra. Az itt készülő
képekből vándorkiállítást szerveztek. 1933-ban Hajdúböszörményben és
Hajdúnánáson, 1934-ben Hajdúdorogon és 1934-ben Budapesten állított ki, ahol
három hortobágyi képét is megvásárolta az állam (a Földművelésügyi Minisztérium
és a Szépművészeti Múzeum). Élete utolsó éveiben nyomorúságos körülmények
között élt, 1935-ben hirtelen hunyt el. Sírkövét művészbarátja Medgyessy Ferenc
szobrászművész faragta kőbe.
Kapcsolódó képgaléria
Kapcsolódó dokumentumok
Források
Dr. Lázár Imre:
Káplár Miklós, Debrecen
Masits László:
Káplár Miklós művészi indulása, Debreceni Déri Múzeum Évkönyve, Debrecen 1973.
Sánta Antal
(szerk.): Hajdúböszörmény a festők városa 2010, Hajdúböszörmény, 2010.
Szabó Sándor
Géza: Boromissza Tibor és a Hortobágy, Debrecen 1980.
Szekeres Gyula
(szerk.): Káplár Miklós a Hortobágy festője, Debrecen 2008.
Tarczi Péter,
Áfra János (szerk): Hajdúböszörmény a festők városa, Debrecen 2016.