Skip to content Skip to left sidebar Skip to footer

Épül az összetartozás útja

2016. július 6-án az M35 autópálya M3-as irányában lévő végszelvényénél ünnepélyes alapkőletétellel indították el a kivitelezést a két éves fejlesztő beruházás kapcsán, ami az M35 autópálya 4. sz. főút Berettyóújfalui szakasz, valamint a 481. főút megépítésére vonatkozik. Az eseményen részt vett Pajna Zoltán, a Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat elnöke, valamint a két alelnök, Bulcsu László és Tasi Sándor is. A megyei közgyűlés elnöke szerint rajtunk múlik, hogyan élünk a lehetőségeinkkel, egyúttal – az ünnepséget követő fogadáson – a közös munkára hívta fel az egybegyűlt megyei polgármesterek figyelmét, ami a térség folyamatos fejlődéséért történik.

Tasó László közlekedéspolitikai államtitkár ünnepi beszédében a beruházás kezdeti akadályairól tett említést, amelyek kapcsán kiemelte, hogy az uniós pályázatok adta lehetőségeket jól fel kell használni, ám olykor sok nehézséget kell ezért leküzdeni. Mint Tasó László elmondta, ezen a területen a föld értéke sokszorosa például a nyírségi területekének, ezért a helyi gazdákkal, tulajdonosokkal olyan megállapodást kötöttek, ami végül mindenki megelégedésére szolgált. „A közösségi célok a legfontosabbak, az itt élő embereket kell segíteni” – tette hozzá az államtitkár, aki reméli, hogy az uniós ciklus, vagyis 2020 végéig Magyarország valóban az Európai Unió tranzitországává válik, megfelelő minőségű és mennyiségű közúttal. Képgaléria a HBMÖ facebook oldalán tekinthető meg. A honlap képeire kattintva nagyíthatók.

Vitányi István, a térség országgyűlési képviselője a bihari térség évtizedes álmaként jellemezte azt, hogy itt autópálya épüljön. A képviselő az ország legelmaradottabb területeinek egyikének nevezte Bihart, ami miatt még fontosabb a közlekedés fejlesztése, főleg, hogy a most építendő autópálya a határ felé továbbnyúlik hamarosan. A „nemzeti összetartozás útjának” nevezte el Vitányi István a most megépítésre kerülő szakaszt, ami lehetőséget ad majd Észak-Erdély vagy a Felvidék magyarjainak, hogy könnyebben eljussanak a határon inneni rokonaikhoz, barátaikhoz, és viszont. Gazdaság fejlesztő hatást is vár Vitányi István a beruházás megvalósulásától, hiszen a vállalkozók szeretnek olyan területek felé terjeszkedni, ahol az infrastruktúra fejlett, ennek pedig egyik alapfeltétele a modern közlekedés.

Barcsa Lajos, Debrecen alpolgármestere szerint „a beruházási pénzeket okosan kell elkölteni, hogy a jövő generációinak is szóljanak ezek a fejlesztések”. Más, Debrecennel és a térséggel kapcsolatos fejlesztéseket emelt ki az alpolgármester, mint például a Déli Ipari Park, amely elérése jelentősen könnyebb lesz az autópálya fejlesztések révén. Ugyanez igaz a Debreceni Repülőtérre is. A várhatóan idén ősszel elkezdődő debreceni nagyberuházás, vagyis az intermodális központ építése jelentős munkával jár majd, ami szükségessé teszi a mostani Nagyállomás környékén átmenő forgalom elterelését, s ez a déli elkerülővel részben sikerülhet Barcsa Lajos szerint.

Nagy Róbert, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF), mint beruházó vezérigazgatója főleg technikai részleteket említett. A beruházás ütemei:

– M35 autópálya, I. ütem: 4. sz. főút-481. sz. főút között – 5,43 km (várható átadás: 2018. év eleje)
– M35 autópálya II. ütem: 481. sz. főút-Berettyóújfalu között – 18,74 km (várható átadás: 2018. év vége)
– 481. sz. főút: új nyomvonalon – 5,5 km (várható átadás: 2018- év eleje)

A beruházás tartalma szerint a 2×2 forgalmi sávos autópálya, valamint a főút esetében összesen 19 híd (aluljáró, felüljáró, vadátjáró), többféle csomópont, 1 egyszerű pihenőhely Mikepércsnél és egy komplex Derecskénél is beépítésére kerül. A kivitelezés nettó összege 17,2, valamint 46,9 és 4,9 millió forint lesz a három ütemnél.

Az autópálya tervezett előnyei közül kiemelhető a 130 km/h sebesség rendszeres elérést az itt közlekedők számára. Emellett az M35 újabb két ütemének megépítésével, majd az M4 országhatárig történő folytatásával létrejön a gyorsforgalmi útkapcsolat Felvidék és Észak-Erdély között Kassa-Debrecen-Nagyvárad irányába. Várhatóan 20 perccel hamarabb lehet majd elérni Berettyóújfaluig a jelenlegi M35 végszelvényétől. Továbbá a 47. sz. főúton Debrecen és Berettyóújfalu között jelenleg átlagosan 12.000 jármű/nap forgalom halad, ám az átadást követően ez 7-8.000 jármű/napra csökkenhet. A környezeti ártalom mérséklődésére, valamint a zaj- és légszennyezés csökkenésére is számítanak a fejlesztések által. Debrecen, Mikepércs, Sáránd, derecske, Tépe és Berettyóújfalu pedig részben tehermentesül majd. A térség megközelíthetősége egyértelműen javul majd, ahogyan a közlekedés színvonala és biztonsága is nőni fog.









hirek_categories: Események, rendezvények hirek_categories: Felhívás hirek_categories: Közérdekű közlemények hirek_categories: Önkormányzat hirek_categories: Választás post_categories: Események, rendezvények
Megosztás: