Turizmusfejlesztés: a digitális, a természeti és az épített világ összehangolható
A Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara (HBKIK), mint a térség turizmusának alakulásában fontos tényezőnek számító szervezet megtartotta 2017-es turisztikai szezonnyitóját. Miklóssy Ferenc, a HBKIK elnöke és Pajna Zoltán, a Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat elnöke köszöntötték a meghívottakat, majd a közelmúltat és a jövőt érintő érdekes szakmai előadásokat hallgattak meg a vendégek, amelyek során többféle aspektusból szemrevételezték megyénk idegenforgalmi helyzetét és a benne rejlő lehetőségeket.
Pajna Zoltán beszédében többek között az interaktivitás fontosságára hívta fel a figyelmet, ami ugyanúgy a megyét érintő turisztikai trendek egyike, mint a fejlesztések fenntarthatósága vagy éppen az, hogy a meglévő természeti és kulturális értékekre épülő gyógy- és egészségturizmus is az élményszerzés egyik kiemelt formája lehet ezután is az idelátogató családok számára. Pajna Zoltán szerint tanulni kell a 2007-2013-as időszak tapasztalataiból, amikor szerinte elég sok forrást használtak fel ellenőrizetlenül számos idegenforgalmi fejlesztésre.
Miklóssy Ferenc arról beszélt, hogy igen széleskörű egyeztetésen keresztül alakítja ki az megyei kereskedelmi és iparkamara azokat a rendezvényeit, amelyek turisztikai értékkel is bírnak. Emellett jelentős bevételre számítanak a kiemelt rendezvények kapcsán, hiszen a legfőbb cél az – erre gyakorlatilag minden előadó kitért valamilyen formában -, hogy minél több időt töltsenek itt a vendégek és értelemszerűen minél több pénzt költsenek, ami a település, és áttételesen a megye bevételeit növeli. A turizmus fontosságát adatokkal támasztotta alá Miklóssy Ferenc, miszerint 2016-ban az ország GDP-jének 4%-át közvetlenül az idegenforgalom adta, illetve a turizmusban 350 ezer foglalkoztatott és 46 ezer vállalkozás érdekelt Magyarországon, ami jelentős szám. Érdekes módon leginkább hazai tőkéből működnek ezek a főleg kis- és középvállalkozások.
További fotók facebookos KÉPGALÉRIÁNKBAN: KATT IDE!
A szezonnyitó végén pódiumbeszélgetés keretében mondta el álláspontját a Hajdú-Bihar megyei idegenforgalom kapcsán az az öt meghívott, akik többféle szegmensét jelenítik meg a megye turisztikájának.
Bulcsu László, a megyei közgyűlés alelnöke, mint a Vásárszövetség egyik alapítója arra hívta fel a figyelmet, hogy számos már ismert, népszerű rendezvény, mint például a Virágkarnevál és más rendezvények egymással szimbiózisban lehetnek életképesek, egymást támogatva. Feladatul tűzte ki szervezete elé bevonni azokat a szereplőket, majd megszervezni együttműködésüket, akik úgymond tudnak, képesek és akarnak is turizmust “csinálni”. Ráadásul nemcsak ebben a várhatóan hamarosan kiemelt turisztikai desztinációvá váló térségben, de a megye és a régió határain túl is tekintve.
Bódor Edit, a Főnix Rendezvényszervező Közhasznú Nonprofit Kft igazgatója a korábbi évek tapasztalatairól, a rendezvények esetében nemritkán jelentős módon befolyásoló tényezőnek számító időjáráshoz való igazodásról is beszélt. Az is szóba került, hogy a két éve igen népszerű, a megyei értékeit bemutató úgynevezett Értéksziget kezdeményezés mintájára, ám az időjárást kicselezve idén is lesz augusztusban ilyen jellegű rendezvény, ám a Kölcsey Központ falain belül.
Az időjárást igen komoly bevételformáló tényezőnek tartotta Miklósvölgyi Péter, a Campus Nonprofit Közhasznú Kft. ügyvezetője is, aki azonban abban bízik, hogy az évek óta meglévő, nagyjából 15%-os vendégszám növekedést idén is megtartja az egyre nagyobb körben híres Campus Fesztivál, amely ebben az évben ünnepli 10 éves jubileumát, s ennek apropójából olyan, nemzetközileg is versenyképes produkcióval rukkol ki, mint például a Prodigy fellépése.
Tamás László, az Airport Debrecen járatfejlesztési igazgatója a könnyen és gyorsan elérhető alternatív turisztikai attrakciók kapcsán jegyezte meg, hogy ma már több mint ezer célpont érhető el Debrecenből repülővel. Ehhez csatlakozott – részben – Gődény Gábor, a Visit Debrecen divízióvezetője, aki egyébként korábban előadása során Debrecen turisztikai célkitűzéseiről, eddigi eredményeiről adott tájékoztatást. Egyik vezérmotívuma az volt, hogy a vendégeket meg kell tartani, sőt, vissza kell csábítani ismételten.
Az úgynevezett hasznos információkat Monok Tamás, a NAV megyei ellenőrzési igazgatóhelyettese szolgáltatta a turisztika kapcsán. Ugyancsak egyfajta rálátást biztosított a térségi idegenforgalomra Fazekas Lajos, a Debreceni Gyógyfürdő Kft. ügyvezető igazgatójának beszámolója, akitől megtudhattuk azt is, hogy a megyeszékhelyen nem a klasszikus főszezoni időszak érvényes, mivel Debrecen elsősorban a konferencia és üzleti turizmus területén érdekelt, ezért egy októberi vagy éppen márciusi hónap magasabb szobakihasználási adatokat mutat, mind mondjuk a nyári hónapok.
Külön érdekesség volt abból a szemszögből is megvizsgálni a turizmust, amit Dr. Morvai Gábor, a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének megyei békéltető testületi tagja, ügyvivője képviselt. Mint elmondta, akkor, amikor már reklamál egy turista valami miatt, gyakorlatilag el is vesztette őt az adott idegenforgalmi hely, ezért idáig nem szabad eljutni. Az előadás során elővett tipikus szolgáltatói hibák tanulságos példaként szolgáltak az elvárt vendéglátói magatartás kapcsán.
Mindent egybevéve ugyanis azt az előadók jelentős része leszögezte, hogy Debrecen, de Hajdú-Bihar megye sem az a tipikus bakancslistás célpontja egy távolabbról érkező turistának, ezért kiemelten fontos az, mennyire érik pozitív élmények az ide látogatókat – és ez nemcsak a szállodákra, éttermekre, de minden helybélire vonatkozó intelem: vendégszeretőnek kell lenni. Ám, ha sikerül elérni (ezért az egyik legfontosabb az interaktivitás térnyerése, a modern technika tudatos használata a marketingben) őket és olyan vonzó, lehetőleg több dolgot egy csomagban kínáló turisztikai termékkel felkelteni a potenciális vendég figyelmét, akkor jó vendéglátás után számíthatunk arra, hogy visszatér az illető.
Stílszerűen a megnyitó során adták át 3000. Digitálisan Felkészült Vállalkozás díját a debreceni Kerekerdő Élménypark képviselőjének. Az átadó Koleszár Péter, a Modern Vállalkozások Programja vezető IKT tanácsadója bővebben is beszélt a digitális technika alkalmazásának már nem is lehetőségeiről, mint inkább kikerülhetetlen, egy modern turisztikai attrakció számára nélkülözhetetlen voltáról.