Két év alatt felújítják a Keleti-főcsatornát
A “Komplex Tisza-tó projekt” néven futó, és a második üteméhez érkező fejlesztés a 61 éve épült, több elemében már elavult Keleti-főcsatorna felújítását valósítja meg mintegy 3 milliárd forint értékben. Erről tájékoztatták a nyilvánosságot a Tiszántúli Vízügyi Igazgatóság (TIVIZIG) debreceni központjában 2017. szeptember 28-án. A megvalósítást 2019 szeptemberében tervezik befejezni, amely során több úgynevezett műtárgyat (például zsilipeket) újítanak fel, illetve cserélnek ki. Ezáltal a több mint fél évszázad alatt végbement feliszaposodás is csökkenhet, eredményeként pedig a vízáteresztés javul, illetve gyorsul a nagyjából 100 kilométer hosszúságú Keleti-főcsatornában.
Pajna Zoltán, a Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat elnöke szerint ráadásul nemcsak gazdasági, de turisztikai jelentősége is lehet a sokak által kedvelt “Keletinek”, amelyre például a megyei önkormányzat is szeretne turista- illetve kerékpáros útvonalat telepíteni, saját projektjei által.
Kovács-Cihat Ádám, az országos Vízügyi Főigazgatóság projektvezetője szintén üdvözölte ezt a most kezdődő beruházást a térségben, mely által a Tisza-folyó, a Tisza-tó és a környezete vízgazdálkodása jelentősen javulhat. A projektvezető elmondta azt is, hogy az előkészítő munkálatok után 2017 januárjában kötöttek szerződést a kivitelezést végül elnyerő KÖTIVIÉP’B Kft-vel.
Bara Sándor, a TIVIZIG igazgatója jelképesen gratulált is a cég vezetőjének, Kocsi Mihálynak a reményeik szerint sikeres beruházáshoz, amely sokéves vízügyi problémákat oldhat meg jelentős területen Hajdú-Bihar megyében is.
A TIVIZIG vezetője rövid előadása során ismertette a Keleti-főcsatorna egykori megépítését, jelenlegi szerkezetét, majd azokat a szakaszokat mutatta be, amelyek felújításra szorulnak.
A “Komplex Tisza-tó projekt” II. ütemének elkövetkező 2 évében kikotorják a Keleti-főcsatorna torkolati szakaszát, illetve hordalék és uszadékterelő szerkezetet építenek a főcsatorna tiszai torkolatához. A Tiszavasvári beeresztőzsilipet felújítják, akárcsak a Balmazújvárosi bukót. Hajdúszoboszlónál új duzzasztót építenek a régi, már 60 évvel ezelőtt is ideiglenesnek szánt, ám máig üzemelő műtárgy helyére (így a jelenlegi 2 köbméter/másodperc helyett akár 8-10 köbméter/másodperc sebességgel is engedhetik majd tovább a vizet). A végpontnál, Bakonszegnél szintén építenek egy új vízleadó zsilipet, valamint a vízleadó útvonalat is rekonstruálják.
A sajtótájékoztatón elhangzott az is, hogy a régi terv, miszerint akár uszályokkal is hajózhatóvá váljon a Keleti-főcsatorna, ugyancsak megvalósulhat a projekt befejezése után, és lesz olyan szakasza, amely teljesen elzárhatóvá válik átmenetileg, ha esetleg valamilyen nagyobb, vízen terjedő ökológiai szennyezés útját kellene állni ezáltal – lásd, egykori ciánszennyezés.
Fotó, szöveg: Koppányi Szabolcs.