Skip to content Skip to left sidebar Skip to footer

Változatos témákat taglalt a megyei közgyűlés november 18-án

Egyebek mellett közlekedésfejlesztés és energetika volt napirenden.

A testület tájékoztatót fogadott el a közlekedésfejlesztés aktuális helyzetéről Hajdú-Bihar megyére vonatkozóan. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., a Magyar Közút Nonprofit Zrt., a MÁV-VOLÁN Csoport, valamint a Miniszterelnökség – Aktív Magyarországért Felelős Államtitkársága beszámolójából megállapítható, hogy megyénk tekintetében a közlekedés területén jelentős fejlesztések valósultak meg. 

 Útfejlesztések: 

A közelmúltban megvalósult útfejlesztések: 

  – a 471. sz. főút Debrecen – Hajdúsámson közötti szakaszának négysávosítása 4,6 km hosszon

  – a 48. sz. főút Debrecen-Nyírábrány országhatár szakasz fejlesztése 26,5 km hosszon

  – Komádiban a 4219-4222. jelű úti csomópont átépítésének megvalósítása

  – a Debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezet kialakításával összefüggően az M35 autópálya 354. sz. főút trombita formájú csomópontjának lóhere formájúvá történt átépítése 

  – szintén az Övezethez kapcsolódóan az M35 autópálya új Debrecen-Józsa autópálya csomópont építése

  – Debrecenben a Nyíl utca – Hadházi úti csomópont átépítése

Több útfejlesztés jelenleg is folyamatban van: 

  – az M3–M35 autópálya, görbeházi csomópont fejlesztése

  – a 471. sz. főút Debrecen belterületi szakaszának (Mátyás király utca és Simon István utca közötti szakasz) fejlesztése

  – a Debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezet kialakításával összefüggően a 33. sz. főút 2×2 sávra bővítése az ipari fejlesztési terület és az M35 autópálya között 2,2 km hosszon

  – szintén az Övezethez kapcsolódóan a 33. sz. főút 2×2 sávra bővítése a 3316. jelű összekötő (Balmazújvárosra vezető) út és az ipari fejlesztési terület között, több mint 2 km hosszon

Folyamatban lévő útfejlesztési előkészítések: 

  – Berettyóújfalu nyugati elkerülő M4 autópálya – 47.sz. főút közötti, 13,2 km-es szakasz engedélyezése 

  – a 354. sz. főút és a 33. sz. főút összekötés I. ütemének (354. sz. főút – Vezér utca közötti 1,5 km-es szakasz) tervezési feladatának elvégzése

  – az M3 autópálya új csomóponti kapcsolatok kialakítása Görbeháza és Hajdúnánás elérhetőségének biztosítása érdekében, engedélyezési és kiviteli tervének elkészítése

  – a 4. sz. főút, Hajdúszoboszló és Debrecen közötti szakasz négynyomúsítása

  – a 4. sz. főút Debrecen és Nyíregyháza közötti 30,5 km-es szakasz négynyomúsítása

  – az M4 Püspökladány – Berettyóújfalu közötti 30 km-es szakasz előkészítése

  – Hajdúböszörményben 35. sz. főút és az Újvárosi út csomópontjának körforgalommá történő áttervezése

  – Hajdúböszörményben a Baltazár Dezső utcai csomópont körforgalommá alakítása

  – Debrecenben a 471. sz. főút 0+000 és 1+000 km szelvények közötti szakasz négynyomúsítása 

  – a 48. sz. főút, Vámospércsi út fejlesztésének I. üteme, a Hétvezér – Budai Nagy Antal utcai csomópont komplex fejlesztése

  – Hajdúböszörmény-Hajdúvid-Hajdúdorog között kerékpározható közút építése

  – a Nádudvar-Hajdúszoboszló összekötő úton (3406) csomópont építés

Felfüggesztett útfejlesztések: 

  – Debrecen, 4814 jelű út, Vágóhíd utcai vasút feletti híd és a kapcsolódó úthálózat fejlesztésének előkészítése

  – a Debrecen-Józsa északi, 3,4 km hosszú tehermentesítő út (M35 autópálya – 35. sz. főút között) előkészítése 

  – a 35. sz. főút Debrecen-Józsa – 354. sz. főút közötti 2,4 km szakasz 2×2 sávra történő fejlesztés előkészítése

  – Rakovszky-Ótemető-Árpád tér, jobbra kanyarodó sáv kialakítása

  – az M35 autópálya és a 35. sz. főút között – Balmazújvárosi út/Füredi út – Csigekert utca – Szabó Lőrinc utca csomópont átépítése

  – Debrecen keleti elkerülő szakasz (a 47. sz. főút és a 354. sz. főút közötti szakasz)

  – a 4. sz. főút Debrecen Kassai út fejlesztésének előkészítése 

  – Polgáron a 35. sz. főút és 3324. j. út csomópont átépítésének előkészítése

  – Debrecen, Kassai-Baksay csomópont

Kerékpárútfejlesztések: 

  – a Tiszafüred – Hortobágy – Balmazújváros közötti mintegy 50 km hosszú kerékpárút előkészítése folyamatban van

2022. évben megvalósult kerékpárút-fejlesztések:

  – Debrecen-Kismacs között

  – Debrecen keleti városrész (Attila tér és Biczó István kert között) lehatárolási terve

Folyamatban lévő kerékpárútfejlesztési előkészítések: 

  – Püspökladány belterülete (Kossuth u. – Kálvin tér között) – a beruházó az önkormányzat

Vasútfejlesztések: 

A közelmúltban megvalósult vasútfejlesztések: 

  – a Püspökladány – Ebes vonalszakasz pályaépítési és biztosítóberendezési munkái mintegy 32 km hosszon

  – az Ebes – Debrecen vonalszakasz pályaépítési és biztosítóberendezési munkái 8 km hosszon

Folyamatban lévő vasútfejlesztések: 

  – a Püspökladány – Biharkeresztes közötti vágányátépítés és villamosítás

  – a debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezet kialakításával összefüggő közúti, vasúti és közmű infrastruktúra fejlesztések

Folyamatban lévő vasútfejlesztési előkészítések:

  – a Debrecen – Nyíregyháza vasúti vonalszakasz fejlesztése

  – a Debrecen, Nagyvárad, Szeged, Szabadka és Pécs nagyvárosokat összekötő Déli vasút fejlesztési terve (elkészült)

  – megvalósíthatósági tanulmány készítése a Debrecen és Nagyvárad közötti „tram-train” kapcsolatra, valamint a Debreceni Repülőtér vasúti kapcsolatának fejlesztésére

A Debrecen Intermodális Közlekedési Központ 

A megvalósítás továbbra is kiemelten fontos. Az engedélyezési és kiviteli tervek készítésére irányuló feltételes közbeszerzési eljárást lezáró döntés 2022. augusztus 25-én megszületett, a tervezési szerződést szeptemberben aláírták, hatályba lépéséhez a forrás biztosítása szükséges. A projektet az IKOP Plusz keretében tervezik megvalósítani. 

 

A beszámolók során elhangzott továbbá, hogy a 2007-2022 közötti burkolatfelújítások közül 10 db szakasz, összesen 55,305 km út rekonstrukciója valósul meg TOP vagy TOP Plusz forrásból, a további szakaszok felújítása Magyar Falu útfelújítási programból történik.

Szoták Zoltán, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megyei igazgatója feladataik közül kiemelte még az utak mentén végzett kaszálást és az allergén gyomnövények irtását is, ezeket a munkákat 2021-ben és 2022-ben összesen 79 millió négyzetméteren hajtották végre. 

Felhívta a figyelmet továbbá, hogy a Hulladék Radar applikáción keresztül lehetőség van az illegálisan lerakott hulladék bejelentésére, melyet az illetékes mérnökségek szednek össze és szállítanak hulladéklerakóba. Idén Hajdú-Bihar megye teljes úthálózata környezetéből mintegy 300 tonna hulladékot gyűjtöttek be.

 

 

A  ugyanezen napirendi pont alatt szerepelt a megyét érintő kerékpáros fejlesztésekről szóló összefoglaló tájékoztatás is. 

Hajdú-Bihar megyében a 2014-2020-as európai uniós fejlesztési ciklusban a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP), valamint a hazai forrásból megvalósuló fejlesztések keretében 11 Mrd Ft értékben, több, mint 90 km hosszon fejlődött a kerékpáros infrastruktúra. 

A 2021-2027 közötti fejlesztési időszakban hasonló nagyságrendben várhatók kerékpárosbarát pályázati lehetőségek, így a megyében is tovább bővülhet a hálózat. Ebben a ciklusban a TOP Plusz keretében elsősorban az „Élhető települések”, valamint a „Helyi és térségi turizmusfejlesztés”, illetve a megyei jogú város számára kiírt tükör pályázati konstrukció keretei között lesz lehetőség fejleszteni. 

A ciklusra felkészülve 2021-ben mintegy 200 millió forint értékben indultak el kerékpárút előkészítési feladatok a megyében, melynek keretében a Magyar Közút és Megyei Önkormányzat engedélyezési és kiviteli terveket készít az alábbi hálózati szempontból hiányzó szakaszokra: 

  – Ebes-Debrecen: 11,5 km, tervezés folyamatban; 

  – Debrecen, Panoráma út-Vámospércs, 11 km, engedéllyel rendelkezik; 

  – Debrecen, Pallag-Bocskaikert, 3,2 km, engedélyezés folyamatban; 

  – Hajdúböszörmény-Hajdúvid-Hajdúdorog, 14,7 km, engedéllyel rendelkezik; 

  – Hajdúböszörmény-Debrecen (Józsa), 8,4 km, tervezés folyamatban. 

A megyét érinti az EuroVelo 14 nemzetközi kerékpáros útvonal, melyen szintén zajlanak előkészítési feladatok. 

Hazai forrásból zajlik a tervezése (majdani megvalósítása IKOP Pluszból várható) a Tiszafüred, Hortobágy és Balmazújváros közötti, 52 km hosszú szakasznak, mely jellemzően új nyomvonalon vezetett önálló kerékpárútként vezet, valamint rövidebb szakaszokon – mint alacsonyforgalmú utakon, árvízvédelmi töltéseken – haladva érinti a Hortobágyi Nemzeti Park területét is. 

A fenti szakasz megépülése előtt még az idei évben kijelölésre kerül egy kerékpározható nyomvonal Tiszafüred és Debrecen között, összekötve ezzel a Tisza-tavat és Debrecent. 

A fent részletezett fejlesztések megvalósítása a következő években az uniós források rendelkezésre állásával lehetséges. 

2022-ben elkészült 

  – a Debrecen Diószegi út – Panoráma út közötti, 8 km-es szakasz;

  – a 33-as számú főút mentén a nagyhegyesi körforgalomtól Debrecen közigazgatási határáig tartó csaknem 7 km-es szakasz;

  – a Debrecenből Kismacsra vezető szakasz 3 km hosszon. 

 

Beszámolót nyújtott a közgyűlés elé a MÁV-VOLÁN CSOPORT is, mely többek között a vasúti, valamint az autóbuszos közösségi közlekedési hálózat jelen helyzetét foglalja össze. 

A tájékoztatás szerint a vasúthálózat tekintetében a megye távolsági személyszállítása döntő részben a 100-as sz. fővonalon zajlik Budapest, Nyíregyháza, illetve Szeged és Miskolc irányába. A megye területén tanítási napokon összesen 276 vonatot közlekedtet a MÁV-START. Fejlesztések is történtek, illetve történnek a vasúthálózatban, ezek között kiemelendő 

  – a 100-as vonal Püspökladány – Debrecen szakaszának átépítése, melynek keretében megújult a vasúti pálya és a felsővezeték-hálózat, felújításra kerültek az állomások, akadálymentes és közös busz-vonat átszállási lehetőségeket biztosító peronok és P+R, B+R parkolók létesültek. A projekt célja, hogy az ETCS L2. biztosítóberendezés kiépítése és üzembehelyezése után a vonatok sebessége a jelenlegi 120 km/h-ról 160 km/h-ra növekedjen.

  – Folyamatban van a BMW-gyár beruházáshoz kapcsolódóan a Debrecen – Macs – Balmazújváros vonalszakasz fejlesztése. A projekt első ütemében átépült a vasúti pálya Debrecen és Macs között, új megállóhely létesült Kismacs városrésznél és a leendő gyár közelében. A projekt második üteme feltételes közbeszerzés alatt van, megvalósulása esetén a Macs – Balmazújváros vonalszakasz átépítése, az érintett szakasz villamosítása, és a pályasebesség 100 km/h-ra növelése válna elérhetővé.

  – Zajlik a Püspökladány – Biharkeresztes (országhatár) vonal fejlesztése, melynek eredményeként 40-80 km/h-s sebességkorlátozások megszűnnek, és az alkalmazható sebesség végig 100 km/h-ra nő.

Felhívják a figyelmet, hogy a 2022/2023-as menetrendváltással a jelenleg kétóránként közlekedő budapesti sebesvonatokat óránként közlekedő Cívis InterRégió vonatok váltják fel.

 

Az autóbuszos közlekedésről elmondható, hogy menetrend szerinti autóbusz-közlekedéssel a megyében valamennyi település ellátott. A települések közel 60%-ára (49 település) jelenleg csak autóbusszal lehet eljutni. Hajdú-Bihar megyéből az ország további hét megyéjébe lehet átszállásmentesen eljutni távolsági autóbuszjáratokon.

Hajdú-Bihar megyében 9 db országos és 89 db regionális autóbuszvonalon, 1 461 km-es vonalhálózaton, egy átlagos munkanapon 1 704 db járat végzi az utazási igények kiszolgálását.

2021-ben 2 új autóbuszvonalat vezettek be a megyében az utasok eljutási lehetőségeinek bővítése érdekében:

•   4433 Debrecen – M35 autópálya – Berettyóújfalu (Berettyószentmárton)

•   4504 Berettyóújfalu – Szentpéterszeg – Pocsaj

 A társaság autóbuszjáratai Hajdú-Biharban Debrecen, Berettyóújfalu és Hajdúszoboszló buszállomást érintik, ezeken a helyeken jelentős felújítások, fejlesztések is történtek. 

További részletek:

https://www.e-tarsulas.hu/DTe/Napirend.aspx?tel_id=4000&biz_id=0&doc_id=19f762f7-0b3f-4be5-9f5d-6763f2172796

 

 

A képviselők tájékoztatót fogadtak el az MVM Csoport energetikai megoldásairól is a növekvő villamosenergia-árak elleni küzdelemben, és egyben a jövő energetikai fejlődési irányait is áttekintették. Az energiaválságban az európai- és a világpiac kiszámíthatatlansága és az árak szélsőséges kilengése nem várt nehézségeket rótt az önkormányzati rendszer szereplőire is, de az energetikai vállalat küldetése továbbra is a megfizethető és tiszta energia biztosítása, fenntartható módon, a 21. század követelményeinek megfelelően. További részletek: 

https://www.e-tarsulas.hu/DTe/Napirend.aspx?tel_id=4000&biz_id=0&doc_id=b554641c-37d9-4699-96d7-2aeeb3f7c409

 

A közgyűlésen a „Hajdú-Bihar megyei foglalkoztatási-gazdaságfejlesztési együttműködés” című projekt részleteit is megismerhették a képviselők. A Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatallal és a HBMFÜ Hajdú-Bihar Megyei Fejlesztési Ügynökség Nonprofit Kft.-vel konzorciumban támogatást nyert a Terület- és Településfejlesztési Operatív Plusz (TOP Plusz-3.3.1-21) keretében benyújtott, fenti említett pályázatára, mely a 2014-2020-as TOP keretében 2017-ben létrehozott foglalkoztatási-gazdaságfejlesztési együttműködés (Paktum) eredményeire épít. Cél, hogy folytatódjon Hajdú-Bihar megye munkaerőpiacán kialakult széles körű partnerség, amelynek révén a munkaerőpiac minden releváns szereplője hatékonyan működik együtt, megvalósul a munkaerőpiaci kereslet és kínálat összhangja, ezáltal bővül a megyei foglalkoztatottság. A megvalósítási időszak 2022.04.01-jén indult, és tervezetten 2027.03.31-ig kell a vállalt tevékenységeket megvalósítani és az eredményeket elérni. A projekt célcsoportját a közfoglalkoztatásból kevesebb, mint 6 hónapja kikerült alacsony iskolai végzettségű álláskeresők és az inaktívak képezik. Részükre képzési és bérjellegű támogatás, vállalkozóvá válást elősegítő támogatás, utazási és lakhatási támogatás biztosítható, valamint munkaerőpiaci szolgáltatás nyújtható. A rendelkezésre álló forrás: 5,546 milliárd Ft.

Ehhez kapcsolódóan elkészültek a szakmai dokumentumok:

1)  a Hajdú-Bihar megye foglalkoztatási-gazdaságfejlesztési együttműködését megalapozó helyzetfeltáró dokumentum, 

2)  a Hajdú-Bihar megye foglalkoztatási-gazdaságfejlesztési stratégiája 2021-2027 és 

3)  a Hajdú-Bihar megye foglalkoztatási-gazdaságfejlesztési stratégiájának akcióterve 2021-2027 című dokumentum.

További részletek: 

https://www.e-tarsulas.hu/DTe/Napirend.aspx?tel_id=4000&biz_id=0&doc_id=3f2e2c15-82ab-4d70-b098-f373e1d3833d

 

 

Döntött a közgyűlés arról is, hogy támogatja a Civilek a Fiatalokért Egyesület a Miniszterelnökséghez 2023. január 1. és 2025. december 31. közötti időszakra, „Civil Közösségi Szolgáltató Központ” cím elnyerésére benyújtandó pályázatát. A szervezet jelenleg is ellátja a cím által biztosított szolgáltatásokat, melyet a civil aktivitás és értékteremtés, a civil szektor társadalmi szerepvállalásának fejlesztése, valamint a civil szektor folyamatos jelenlétének biztosítása érdekében végeznek Debrecenben.

Idén már harmadik alkalommal tárgyalt a Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat Közgyűlése a TOP Plusz-os támogatási kérelmekről. A testület 2022. november közepéig a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program Plusz 6 felhívásában összeségében 115 projektről döntött csaknem 35 milliárd Ft értékben. November 18-án zárt ülés keretében pedig a TOP Plusz 6 felhívása esetében 114 benyújtott pályázatról döntöttek, mintegy 20 milliárd Ft értékben az alábbiak szerint:

  • „Helyi gazdaságfejlesztés” című, TOP_Plusz-1.1.1-21 kódszámú felhívás esetében 21 támogatási kérelemről,
  • „Helyi és térségi turizmusfejlesztés” című, TOP_Plusz-1.1.3-21 kódszámú felhívás esetében 11 támogatási kérelemről,
  • „Belterületi utak fejlesztése” című, TOP_Plusz-1.2.3-21 kódszámú felhívás esetében 66 támogatási kérelemről
  • „Önkormányzati épületek energetikai korszerűsítése” című, TOP_Plusz-2.1.1-21 kódszámú felhívás második szakaszára vonatkozóan 1 támogatási kérelemről,
  • „Gyermeknevelést támogató humán infrastruktúra fejlesztése” című, TOP_Plusz-3.3.1-21 kódszámú felhívás első szakaszára vonatkozóan 1, valamint a második szakaszára vonatkozóan is 1 támogatási kérelemről,
  • „Helyi egészségügyi és szociális infrastruktúra fejlesztése” című, TOP_Plusz-3.3.2-21 kódszámú felhívás esetében 13 támogatási kérelemről.
Bulcsu László alelnök, Tasi Sándor alelnök, Pajna Zoltán elnök, dr. Dobi Csaba jegyző
Pántya József – NIF Zrt., útfejlesztési igazgató
Szoták Zoltán – Magyar Közút Nonprofit Zrt., megyei igazgató
Hadnagy Attila – MÁV-VOLÁN Csoport, területi igazgató
Az előadók Hajdú-Bihar megye puzzle-t vehettek át.
Romhányi Róbert – MVM ESCO, vezérigazgató
Az MVM munkatársai is átvehették a Hajdú-Bihar megye puzzle-t.
hirek_categories: Események, rendezvények hirek_categories: Felhívás hirek_categories: Közérdekű közlemények hirek_categories: Önkormányzat hirek_categories: Választás post_categories: Események, rendezvények
Megosztás: