Energetikai átállás Podkarpackie régióban – lengyelországi tanulmányúton találkoztak az EXPRESS projekt partnerei
Hajdú-Bihar Vármegye Önkormányzatának nemzetközi csoportja is részt vett az eseményen.
A márciusban indult nemzetközi EXPRESS projektben a résztvevő régiók arra törekszenek, hogy növeljék energia-önellátásukat és a megújuló energiaforrások részarányát.
A projekt partnerei:
- Észak-Karélia Regionális Tanácsa (FI)
- Délkeleti Energiaügynökség – 3CEA (IE)
- Párizsi Klímaügynökség (FR)
- Marche Régió (IT)
- Rzeszowi Regionális Fejlesztési Ügynökség (PL)
- Hajdú-Bihar Vármegye Önkormányzata (HU)
- Alba Iulia Önkormányzata (RO)
- Međimurje Megye Fejlesztéséért Felelős Közintézmény REDEA (HR)
A projekt részletei: https://hbmo.hu/portal/express-a-projektrol/
A 2023. október 24-25-én a lengyel partner által szervezett rendezvény fő témája az volt, hogy Podkarpackie régióban ösztönözni és növelni kívánják a megújuló energiaforrások, kiemelten a szélenergia és a hidrogénalapú energia felhasználását.
Hajdú-Bihar vármegyéből a DKV szakemberei vettek részt személyesen a rendezvényen, bemutatva a tömegközlekedés fejlesztésének eddigi eredményeit és felvázolva a jövőbeni terveket.
A látogatás első napjára a rzeszowi Urban Innovation Centerben (UrbanLab Rzeszow) került sor – ez egy olyan városi közösségi tér, amely azok számára áll rendelkezésre, akik ténylegesen hatást kívánnak gyakorolni a várost érintő változásokra, a fejlődés irányára. Ez egyszerre a gondolatok, nézetek és ötletek átadásának, megosztásának helyszíne, ahol újabb és újabb innovatív megoldások születnek Rzeszow városa számára. A központ lehetővé teszi az alulról építkező tevékenységek/kezdeményezések fejlesztését azáltal, hogy teret biztosít a kreatív és innovatív munkához, beleértve az egyedi városfejlesztési ötletek kidolgozását is, valamint lehetővé teszi a köztük lévő hálózatépítést, tapasztalat- és tudáscserét.
A RZESZÓW SMART CITY előadás bemutatta Rzeszów város fejlődésének jelenlegi és jövőbeli helyzetét a fenntartható tömegközlekedés és mobilitás szempontjából. Az előadás 3 fő kérdésre összpontosított, nevezetesen: a tömegközlekedésre, annak intelligens rendszerére és a határ menti településeken belüli integrációjára, a városi mikro- vagy öko-közlekedésre/mobilitásra, valamint Rzeszów jövőbeli törekvéseire a zöld, biodiverz és zéró kibocsátású város irányába. A megvitatott témák középpontjában a tömegközlekedési elérhetőség, a Rzeszówi funkcionális zóna (Rzeszów városa és a határ menti megyék közötti közlekedési elérhetőség) és a tömegközlekedési járműpark volt. Rzeszów intelligens infrastruktúráját nem csak a konferenciateremben mutatták be, hanem néhány intelligens elemét a partnerek a helyszínen is megtekinthették, amikor elektromos busszal körbeutazták Rzeszówot. Az utazás során a következő infrastrukturális elemeket mutatták be:
– napelemekkel működő, télen fűtött, nyáron pedig hűtött intelligens buszpályaudvar,
– hőszivattyúkkal és napelemekkel működtetett, zéró károsanyag-kibocsátású helyi buszpályaudvar épülete,
– elektromos buszok töltőállomása.
Rzeszów Smart City koncepciója a mikro- vagy ökomobilitást is fontosnak tartja. Bemutatták a kerékpáros útvonalakra, a kerékpáros infrastruktúrára – beleértve a nyilvános kerékpártárolókat és a robogórendszert – vonatkozó adatokat. Rzeszów jövőbeli törekvései a következők:
– Rzeszów 15 perces várossá váljon (olyan várostervezési koncepció, amelyben a legtöbb napi szükséglet és szolgáltatás, például a munka, a vásárlás, az oktatás, az egészségügy és a szabadidő eltöltése a város bármely pontjáról 15 perces sétával, kerékpárral vagy tömegközlekedéssel könnyen elérhető),
– Rzeszów a 10 perces zöldövezetek városává váljon (olyan koncepció, amely lehetővé teszi a rzeszówiak számára, hogy a város bármely pontjáról 10 perces sétával, kerékpárral vagy tömegközlekedési eszközzel a legközelebbi zöldövezetet elérjék),
– az egyéni közlekedés betiltása a városközpontban.
Rzeszów a városfejlesztés tervezése során sem feledkezik meg polgárairól, a társadalmi részvétel kulcsfontosságú a végső döntések meghozatalában.
A vendéglátók bemutatkozását követően zajló tematikus workshop célja a fenntartható tömegközlekedés és a hidrogéngazdaság jelenlegi helyzetével kapcsolatos ismeretek megosztása volt. Minden projektpartner előadást tartott, amelyben megosztotta a szóban forgó témákkal kapcsolatos legfontosabb adatokat, információkat.
Az előadások rövid áttekintést nyújtottak a partnerrégiókról, a tömegközlekedés és a mobilitás terén elért eredményeikről, a fenntartható városi mobilitási tervekről (SUMP) vagy a jelenlegi és jövőbeli városi mobilitási projektekről, továbbá információk hangzottak el a közlekedéssel kapcsolatos CO2-kibocsátásra, energiafogyasztásra, a környezetbarát tömegközlekedési járműparkra, a tömegközlekedési hálózatokra vonatkozó legfontosabb adatokról.
A partnerrégiók polgárainak közlekedési szokásai is szóba kerültek. Jelentős időt szenteltek a kerékpáros infrastruktúrának, annak jelenlegi és jövőbeli fejlesztéseinek és beruházásainak. Sőt, az előadások a megújuló közlekedési kötelezettségekkel, a tömegközlekedés energiaátalakítási céljaival és a lakosok számára nyújtott előnyökkel is foglalkoztak. A célok elérésével kapcsolatos mobilitással kapcsolatos kihívások zárták a tárgyalt témák sorát. A partnerek közül néhányan a régiójuk hidrogénnel kapcsolatos projektjeiről, a technológiai fejlesztésekről és a zéró kibocsátású és zöld gazdaság elérésére irányuló törekvésekről is beszámoltak.
A résztvevők ezt követően Sanok teleülésre látogattak. Sanok városa egyike azoknak, amelyek nem csak törekednek a zöld energia minél szélesebb körű felhasználása, hanem már konkrét lépéseket is tettek a város zöld, környezetbarát és energetikailag függetlenítése érdekében. Sanok polgármesterének meghívására az EXPRESS projekt tanulmányútjának résztvevői megismerkedhettek a Sanok városa által megvalósítandó hidrogénalapú projekt részleteivel.
A sanoki városházán tett látogatás során a résztvevők megismerkedhettek a Kárpátaljai Hidrogénvölgy Egyesület feltételezéseivel is. A Rzeszów székhellyel működő egyesület egy olyan nem kormányzati szervezet, amely az ipar, az üzleti élet, a tudomány és a felsőoktatás, valamint a közigazgatás képviselőit és szereplőit tömöríti, akiknek közös érdekük a széles körben értelmezett hidrogéntechnológiák fejlesztése. Célja a hidrogéngazdaság fejlődésének támogatása és a helyi hidrogénipar hálózatának kiépítése. A következő tevékenységi területeken tevékenykedik: hő- és villamosenergia-termelés, hidrogénszállítás és -elosztás, hidrogén alkalmazása az iparban, K+F, elektrolízisek tervezése és építése, valamint szállítás. A közösség olyan intézményeket tömörít, mint az egyetemek, regionális hatóságok, valamint az üzleti és ipari ágazatok képviselői.
A partnerek és szakértőik végül Solinába utaztak, a vízerőmű megtekintése céljából. Az üzem a San folyó mentén, a Besszádokban található. Ez az egyik legnagyobb szivattyús-tározós erőmű a betongát természetes beömlésén. A beépített teljesítmény a korszerűsítés után kb. 200 MW. Az erőmű 4 vízerőműegységből áll. Lengyelország legmagasabb nehézgátjának lábánál található. A lehetséges lejtés 60 m. Az erőmű felső tározója Lengyelország legnagyobb mesterséges tavát alkotja. A gátat 1961 és 1986 között építették. Maga a gát 80 méter magas, 600 méter hosszú. Ez a hatalmas építmény 760 000 köbméter betont emésztett fel, és éves termelési kapacitása 230 GWh-nak felel meg. A létesítmény nem működik éjjel-nappal, csak ideiglenesen. Az erőmű 2 másik erőművel együtt a PGE Renewable Energy JSC tulajdonában lévő Solina-Myczkowce vízerőművi komplexumhoz tartozik.
Az EXPRESS projekt soron következő tanulmányútja az írországi Kilkennybe vezet, 2023 novemberében.
https://hbmo.hu/portal/express-a-projektrol/