Indulhat a vasútvonal felújítása Debrecen és Balmazújváros között
A fejlesztésről május 24-én tartottak tájékoztatót Debrecen-Macs állomáson.
A 108-as vonal felújításának első üteme 65,69 mrd forint hazai forrásból valósult meg (befejezési határidő 2023. augusztus 31.) A forgalom előre láthatóan június 5-én megindul.
Ennek részeként megvalósultak többek között a következő elemek:
- Debrecen állomás és Tócóvölgy állomás között kétvágányúsítás
- térvilágítás kiépítése az állomásokon és a létesülő megállóhelyeken
- felsővezetéki rendszer átalakítása Debrecen állomáson
- integrált vasúti távközlő rendszer kiépítése
- zajvédő fal, továbbá aszfaltburkolatú út, kerékpárút és járda, valamint rakterületek építése
- Tócóvölgy állomáson a jelenlegi felvételi épület átalakítása, Macs állomáson új üzemi épület építése, Macs állomáson a jelenlegi felvételi épület helyén új utasfelvételi peron építése
Ezek folytatásaként döntött a kormány 2023. április végén a második ütemről, melynek része többek között:
- Macs és Balmazújváros állomások között teljes pályafelújítás, a kapcsolódó épületekkel együtt
- Debrecen Nagyállomás és Balmazújváros állomás között villamosítás
- a „Tócóvölgy II.” vasúti megállók, peronok megépítése
A második ütem az előterjesztés szerint 2026-ig megvalósul, bruttó 65,68 mrd Ft-ból.
A fejlesztés elemei részletesen:
Macs és Balmazújváros állomások között teljes pályafelújítás, a kapcsolódó épületekkel együtt ezek következtében a szakaszon 100 km/h sebesség érhető el
- Macs állomáson kiegészítik a vonal távvezérlését lehetővé tévő központot
- Macs állomáson új irodaépület építése, biztonsági kamerák, sorompós beléptetőrendszer telepítése
- Macs állomáson 2 rakodóvágány kiépítése a hozzá tartozó felsővezetéki hosszlánccal, a szükséges vezetékekkel
- Macs állomáson térvilágítás kiépítése
- a Keleti-főcsatorna feletti vasúti híd felújítása
- a szakaszon található 8 db szintbeni közúti keresztezés átépítése
- Balmazújváros állomáson 3,2 km-nyi vágányrendszer építése peronokkal, felsővezetéki hosszlánccal és vezetékekkel; 2 db oszloptranszformátor telepítése; térvilágítás kiépítése; felvételi épület átalakítása és új üzemi épület létesítése; a megközelítő út és állomási előtér átépítése; P+R parkoló kialakítása
A 108-as számú vasútvonal villamosítása Debrecen Nagyállomás és Balmazújváros között
- Debrecen – Balmazújváros szakaszon új felsővezetéki rendszer kialakítása
- Balmazújváros állomás és a teljes szakasz biztosítóberendezésnek átépítése
- a távközlési rendszer kiépítése a pályatelefon-rendszer fejlesztésével, valamint vizuális és hangos utastájékozató rendszer telepítésével, információs oszlopok elhelyezésével
Debrecen állomás Külső Fatér területén tehervonati indító-fogadó vágánycsoport létesítése
- meglévő vágányok átalakítása, újak építése
- felsővezeték kiépítése, elektromos kábelek kiváltása
- váltófűtés
- út és parkolóépítés, gyalogos felüljáró felújítása
- új üzemi épület építése
A projekt Debrecen belterületén tervekkel és engedélyekkel rendelkező Derék utca és Nyugati Ipari Park megállóhelyek kiépítését is tartalmazza (+ zajvédelem). Ennek része Derék u. megállóhelyen térvilágítás, peronépítés, távközlés- és utastájékoztatás kiépítése.
Papp László, Debrecen polgármestere
Dr. Tiba István országgyűlési képviselő
Pajna Zoltán, a Hajdú-Bihar Vármegyei Közgyűlés elnöke