Debreceni sikerrel zárult a 4 for Europe vetélkedő
A november 16-i, középiskolások közötti megmérettetésen az Európai Unióval kapcsolatban adtak számot tudásukról a négyfős csapatok.
A november 16-i, középiskolások közötti megmérettetésen az Európai Unióval kapcsolatban adtak számot tudásukról a négyfős csapatok.
Hajdú-Bihar Vármegye Önkormányzatának nemzetközi csoportja is részt vett az eseményen.
A Debrecen és Hosszúpályi között elkészült 7,7 kilométeres szakaszt november 16-án adták át.
A beruházást saját erőből valósította meg a település.
Magyar Szürkék Útja – kulturális tematikus útvonal Hajdú-Bihar megyében
November 12. – A Szociális Munka Napja
Az 50. Hajdú-Bihar Vármegyei Levéltári Napok állomása Debrecen és Zsáka.
GOCORE nemzetközi projekt célja a közösségek ellenállóképességének szabályozása.
A beruházásra a Roma Láng Közhasznú Egyesület nyert támogatást.
Minden korosztályt érintett a kínálat.
Most is az előző időszak Terület- és Településfejlesztési Operatív Programjában nyílt erre lehetőség.
Több szakmai eseményt is tartottak a héten a vármegyei elnököknek.
Hajdú-Bihar Vármegye Önkormányzata is részt vesz a 2023 májusában indult programban, melynek fókuszában, az elektromos és elektronikai berendezésekből származó hulladékok kezelésének európai szintű összehangolt megközelítésének szükségessége áll.
A 2023. október 24-25-én a lengyel partner által szervezett rendezvény fő témája az volt, hogy Podkarpackie régióban ösztönözni és növelni kívánják a megújuló energiaforrások, kiemelten a szélenergia és a hidrogénalapú energia felhasználását.
Hajdú-Bihar vármegyéből a DKV szakemberei vettek részt személyesen a rendezvényen, bemutatva a tömegközlekedés fejlesztésének eddigi eredményeit és felvázolva a jövőbeni terveket.
A látogatás első napjára a rzeszowi Urban Innovation Centerben (UrbanLab Rzeszow) került sor – ez egy olyan városi közösségi tér, amely azok számára áll rendelkezésre, akik ténylegesen hatást kívánnak gyakorolni a várost érintő változásokra, a fejlődés irányára. Ez egyszerre a gondolatok, nézetek és ötletek átadásának, megosztásának helyszíne, ahol újabb és újabb innovatív megoldások születnek Rzeszow városa számára. A központ lehetővé teszi az alulról építkező tevékenységek/kezdeményezések fejlesztését azáltal, hogy teret biztosít a kreatív és innovatív munkához, beleértve az egyedi városfejlesztési ötletek kidolgozását is, valamint lehetővé teszi a köztük lévő hálózatépítést, tapasztalat- és tudáscserét.
A RZESZÓW SMART CITY előadás bemutatta Rzeszów város fejlődésének jelenlegi és jövőbeli helyzetét a fenntartható tömegközlekedés és mobilitás szempontjából. Az előadás 3 fő kérdésre összpontosított, nevezetesen: a tömegközlekedésre, annak intelligens rendszerére és a határ menti településeken belüli integrációjára, a városi mikro- vagy öko-közlekedésre/mobilitásra, valamint Rzeszów jövőbeli törekvéseire a zöld, biodiverz és zéró kibocsátású város irányába. A megvitatott témák középpontjában a tömegközlekedési elérhetőség, a Rzeszówi funkcionális zóna (Rzeszów városa és a határ menti megyék közötti közlekedési elérhetőség) és a tömegközlekedési járműpark volt. Rzeszów intelligens infrastruktúráját nem csak a konferenciateremben mutatták be, hanem néhány intelligens elemét a partnerek a helyszínen is megtekinthették, amikor elektromos busszal körbeutazták Rzeszówot. Az utazás során a következő infrastrukturális elemeket mutatták be:
– napelemekkel működő, télen fűtött, nyáron pedig hűtött intelligens buszpályaudvar,
– hőszivattyúkkal és napelemekkel működtetett, zéró károsanyag-kibocsátású helyi buszpályaudvar épülete,
– elektromos buszok töltőállomása.
Rzeszów Smart City koncepciója a mikro- vagy ökomobilitást is fontosnak tartja. Bemutatták a kerékpáros útvonalakra, a kerékpáros infrastruktúrára – beleértve a nyilvános kerékpártárolókat és a robogórendszert – vonatkozó adatokat. Rzeszów jövőbeli törekvései a következők:
– Rzeszów 15 perces várossá váljon (olyan várostervezési koncepció, amelyben a legtöbb napi szükséglet és szolgáltatás, például a munka, a vásárlás, az oktatás, az egészségügy és a szabadidő eltöltése a város bármely pontjáról 15 perces sétával, kerékpárral vagy tömegközlekedéssel könnyen elérhető),
– Rzeszów a 10 perces zöldövezetek városává váljon (olyan koncepció, amely lehetővé teszi a rzeszówiak számára, hogy a város bármely pontjáról 10 perces sétával, kerékpárral vagy tömegközlekedési eszközzel a legközelebbi zöldövezetet elérjék),
– az egyéni közlekedés betiltása a városközpontban.
Rzeszów a városfejlesztés tervezése során sem feledkezik meg polgárairól, a társadalmi részvétel kulcsfontosságú a végső döntések meghozatalában.
A vendéglátók bemutatkozását követően zajló tematikus workshop célja a fenntartható tömegközlekedés és a hidrogéngazdaság jelenlegi helyzetével kapcsolatos ismeretek megosztása volt. Minden projektpartner előadást tartott, amelyben megosztotta a szóban forgó témákkal kapcsolatos legfontosabb adatokat, információkat.
Az előadások rövid áttekintést nyújtottak a partnerrégiókról, a tömegközlekedés és a mobilitás terén elért eredményeikről, a fenntartható városi mobilitási tervekről (SUMP) vagy a jelenlegi és jövőbeli városi mobilitási projektekről, továbbá információk hangzottak el a közlekedéssel kapcsolatos CO2-kibocsátásra, energiafogyasztásra, a környezetbarát tömegközlekedési járműparkra, a tömegközlekedési hálózatokra vonatkozó legfontosabb adatokról.
A partnerrégiók polgárainak közlekedési szokásai is szóba kerültek. Jelentős időt szenteltek a kerékpáros infrastruktúrának, annak jelenlegi és jövőbeli fejlesztéseinek és beruházásainak. Sőt, az előadások a megújuló közlekedési kötelezettségekkel, a tömegközlekedés energiaátalakítási céljaival és a lakosok számára nyújtott előnyökkel is foglalkoztak. A célok elérésével kapcsolatos mobilitással kapcsolatos kihívások zárták a tárgyalt témák sorát. A partnerek közül néhányan a régiójuk hidrogénnel kapcsolatos projektjeiről, a technológiai fejlesztésekről és a zéró kibocsátású és zöld gazdaság elérésére irányuló törekvésekről is beszámoltak.
A résztvevők ezt követően Sanok teleülésre látogattak. Sanok városa egyike azoknak, amelyek nem csak törekednek a zöld energia minél szélesebb körű felhasználásáa, hanem már konkrét lépéseket is tettek a város zöld, környezetbarát és energetikailag függetlenítése érdekében. Sanok polgármesterének meghívására az EXPRESS projekt tanulmányútjának résztvevői megismerkedhettek a Sanok városa által megvalósítandó hidrogénalapú projekt részleteivel.
A sanoki városházán tett látogatás során a résztvevők megismerkedhettek a Kárpátaljai Hidrogénvölgy Egyesület feltételezéseivel is. A Rzeszów székhellyel működő egyesület egy olyan nem kormányzati szervezet, amely az ipar, az üzleti élet, a tudomány és a felsőoktatás, valamint a közigazgatás képviselőit és szereplőit tömöríti, akiknek közös érdekük a széles körben értelmezett hidrogéntechnológiák fejlesztése. Célja a hidrogéngazdaság fejlődésének támogatása és a helyi hidrogénipar hálózatának kiépítése. A következő tevékenységi területeken tevékenykedik: hő- és villamosenergia-termelés, hidrogénszállítás és -elosztás, hidrogén alkalmazása az iparban, K+F, elektrolízisek tervezése és építése, valamint szállítás. A közösség olyan intézményeket tömörít, mint az egyetemek, regionális hatóságok, valamint az üzleti és ipari ágazatok képviselői.
A partnerek és szakértőik végül Solinába utaztak, a vízerőmű megtekintése céljából. Az üzem a San folyó mentén, a Besszádokban található. Ez az egyik legnagyobb szivattyús-tározós erőmű a betongát természetes beömlésén. A beépített teljesítmény a korszerűsítés után kb. 200 MW. Az erőmű 4 vízerőműegységből áll. Lengyelország legmagasabb nehézgátjának lábánál található. A lehetséges lejtés 60 m. Az erőmű felső tározója Lengyelország legnagyobb mesterséges tavát alkotja. A gátat 1961 és 1986 között építették. Maga a gát 80 méter magas, 600 méter hosszú. Ez a hatalmas építmény 760 000 köbméter betont emésztett fel, és éves termelési kapacitása 230 GWh-nak felel meg. A létesítmény nem működik éjjel-nappal, csak ideiglenesen. Az erőmű 2 másik erőművel együtt a PGE Renewable Energy JSC tulajdonában lévő Solina-Myczkowce vízerőművi komplexumhoz tartozik.
Az EXPRESS projekt soron következő tanulmányútja az írországi Kilkennybe vezet, 2023 novemberében.
A GOCORE projekt első szakmai rendezvénye 2023. október 25-26-án került megrendezésre az olaszországi Trentoban. Az intenzív tapasztalatcserét szolgáló rendezvény a szakértői értékelést biztosító (peer review) ülésekből és egy kétnapos szemináriumból (pressure cooker) állt, amely a regionális együttműködést és a közösségi ellenálló képességet elősegítő szociális gazdaság szereplőit helyezte fókuszba.
A résztvevőknek lehetőségük volt megismerni a regionális szövetkezeti rendszert (különös tekintettel a releváns együttműködések közötti projektekre és társadalmi innovációkra), Trento tartomány szociális és szolidáris gazdasággal foglalkozó szervezeteit (Solidarity Economy Districts), néhány önkormányzati eszközt és a szociális gazdaság szereplőit, akik együttműködésük és az alulról építkező hálózatok révén ellenállóbbá tehetik közösségeiket a társadalmi, gazdasági és környezeti változásokkal szemben.
A kétnapos szakmai munka a következő elemekből állt:
A rendezvény házigazdája a projekt olasz partnerintézménye, a Trentino Federation of Cooperation (Trentino Együttműködési Szövetség, FTC) volt. Az FTC a regionális együttműködési rendszert képviselő intézmény, mely támogatást, tanácsadást, felügyeletet, szakpolitikai képviseletet és könyvelési szolgáltatásokat nyújt az 5 fő ágazatba (mezőgazdaság, kiskereskedelem, hitel, munkaerő és szolgáltatások, szociális és lakásügy) szervezett szövetkezeteknek. A trentinói szövetkezeti rendszer a szolidaritás értékén alapul; az FTC ma alapvető fontosságú a szövetkezeti elvek által egyesített vállalkozások szilárd hálózatának megszervezésében és fenntartásában, valamint a szociális gazdaság megerősítésében a trentinói régióban.
A résztvevőknek lehetőségük volt megismerni a regionális szövetkezeti rendszert, Trentino tartomány szociális és szolidáris gazdasággal foglalkozó szervezeteit (Solidarity Economy Districts), néhány önkormányzati eszközt és a szociális gazdaság szereplőit, akik együttműködésük és az alulról építkező hálózatok révén ellenállóbbá tehetik közösségeiket a társadalmi, gazdasági és környezeti változásokkal szemben. A résztvevők a Fiemme és Fassa völgybe látogattak, ahol lehetőség nyílt számos helyi kezdeményezés és intézmény, így a Le Rais Szociális Szövetkezet, Fiemme PER Alapítvány, illetve a Fiemme Csodálatos Közössége munkájának és eredményeinek személyes megismerésére:
A Hajdú-Bihar Vármegye Önkormányzata által koordinált peer review ülés keretében a partnerek szakértőinek munkáját Trento Autonóm Tartomány, a TST (Trentino Social Tank), a CSV Trentino (Trentinoi nonprofit hálózat), az EURICSE Európai Szövetkezeti és Társadalmi Vállalkozások Kutatóintézete, valamint a Consolida szociális szövetkezetek konzorciuma segítette.
A szakértői megbeszélés eredményeként meghatározásra kerültek a javasolt beavatkozási területek, illetve a szakpolitika módosításához szükséges előzetes javaslatok, melyek a találkozó záró szekciójában kerültek bemutatásra.
A következő szakmai rendezvény helyszíne a portugáliai Coimbra, tervezett időpontja 2024 februárja.
Sajtóközlemény – GOCORE projekt – Trento szakmai tapasztalatcsere
A WEEEWaste projekt második nemzetközi szakmai találkozója 2023. október 17-18. között, az olaszországi Campobasso önkormányzatának szervezésében került megrendezésre. A rendezvényen Hajdú-Bihar Vármegye Önkormányzatának delegáltja mellett külső szakértőként az AKSD Kft., illetve a Debreceni Egyetem Műszaki Kar Környezetmérnöki Tanszéke képviseltette magát.
A helyi szakértői csoport tagjainak (Molise Egyetem, Molise-i Kereskedelmi Kamara, Campobassoi Környezetvédelmi Őrök, „Tegyünk Zölden” Egyesület, Molise Régió, SEA Ambiente Rt. Legambiente Molise, Sviluppo Italia Molise) bemutatkozását követően számos kezdeményezés, jó gyakorlat is bemutatásra került, többek között az ERION rendszer és a RENEW projekt.
A rendezvény második napján nyílt lehetőség a kisméretű elektromos és elektronikus berendezések hulladékainak szentelt gyűjtőpont megtekintésére. Az ECO PUNTO elnevezésű innovatív ökopont célja egy hatékony, egyszerű és praktikus lakossági szolgáltatás létrehozása volt, mely egyelőre tesztjelleggel működik.
A résztvevők ezt követően Campobasso települési hulladéklerakójába látogattak, ahol betekintést nyertek a települési és az elektronikai hulladékok szelektív gyűjtésének/készletezésének folyamatába.
A tapasztalatcserét követően a projekt megvalósítását érintő rövid megbeszélés zajlott. A következő tanulmányút házigazdája 2024 első felében a lipcsei partner lesz.
Sajtóközlemény No. 2 – Campobasso
Az ingyenes zenés műsor “A hajdú hagyományok nyomában” projekt keretében valósult meg.
November 4-én, az 1956-os forradalom és szabadságharc leverésének nemzeti gyásznapján koszorúzásokat rendezett Debrecen önkormányzata.