Vicces Vilmos eljött, hozott-vitt Napot!
A Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat által vállalt szemléletformáló akciók egyike – egyúttal a megye klímastratégiájának része -, az általános iskolák alsó tagozatos diákjait célzó, a klímaváltozás problematikájával, a klímatudatos magatartással foglalkozó tantermi színi előadások lebonyolítása. Ezek az előadások a megye településeinek 24 különböző helyszínén voltak, illetve lesznek láthatók. Február 2-án a debreceni Árpád Vezér Általános Iskolában Pajna Zoltán, a Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat elnöke is megtekintett egy ilyen mintaórát, amelyen a Csokonai Színház három színésze, Edelényi Vivien, Papp István és Kránitz Richárd vonta be a gyerekeket a “Ha eljön Vilmos” című darabba.
A megyei önkormányzat által a Csokonai Színháztól egy pályázat keretében igényelt előadás nemcsak élvezetes, fantáziadús, a gyerekek figyelmét láthatóan kiválóan lekötő modern produkció, de egyben szemléletformáló jelentősége is kiemelendő. A Madák Zsuzsa által rendezett darab ugyanis egy fantáziavilág néhány gyereklakója szemén keresztül juttatja el a nézőket (esetünkben többségükben szintén gyerekeket, de felnőtteknek is ajánlható a mű megtekintése) egy eleinte “csak” mesés történettől odáig, hogy a darab második részében maguk a nézők is bekapcsolódjanak a sztori szövögetésébe, interaktívvá téve a színdarabot.
A színészek – és a rendező -, valamint az előadásban segédkező Gemza Melinda drámapedagógus remekül ötvözik a mesélős, a bábjátékos és a beszélgetős, feladatmegoldós elemeket a nem rövid, mintegy két órás darab során – közben szünettel. Ezáltal a gyerekek nem érzik tehernek a hosszú előadás megtekintését – főleg úgy, hogy időnként játékos, mozgással, sok nevetéssel is járó, a színészekkel közös produkcióba foghatnak. Ezek a kis játékok önmagukban is megálló csoportos foglalkozások, ám a produkció egészébe is szervesen illenek, egyúttal mindegyikkel előrébb jutnak a gyerekek a fő felismerés felé.
Az előadás tehát lassan, lépésenként vezeti odáig a gyerekeket, hogy saját kérdéseiket is megfogalmazva (és feltéve) értsék meg nagyobb távlatokban gondolkozva a társadalmi együttélés és az egymásra figyelés, szűkebb értelemben véve pedig környezetünk védelmének fontosságát.
A színdarab történetéről (amelyik minden egyes előadás során változik a vége felé, hiszen éppen ez a lényeg, hogy a gyereknézők maguk alakíthatják azt) nem lenne szerencsés bővebben beszélni. Legyen ez meglepetés minden gyerek és felnőtt számára!
Annyit elöljáróban azonban elmondhatunk, hogy az Árpád Vezér Általános Iskola kis diákjai a végén már együttes erővel és nagyon lelkesen léptek be a történet alakításába – a drámapedagógus és a színészek segítségével -, egyszerűbb részszerepeket maguk is eljátszva. A kiváló zeneválasztás, az első ránézésre feleslegesnek tűnő tárgyak tudatos bevonása a történetbe, az egyszerű, gyerekek számára is érthető, mégis, némi gondolkodást, valamint nagyon sok empátiát és logikus kérdésfeltevést igénylő színdarab minden bizonnyal hatékonyan osztja meg fő üzenetét a nézőkkel. Egyúttal rávezeti a fiatalokat (és felnőtteket), hogy melyek az igazi emberi, társadalmi és melyek a talmi értékek. Avagy: nem minden arany, ami fénylik… Érdekes az a megoldás is, hogy a kimondottan egyszerű, az iskolák bármilyen terméből percek alatt rögtönzött színpadot (és nézőteret) varázsoló díszlet és a gyerekek számára könnyen felismerhető, számukra egyből befogadható színi kellékek (pl. okostelefon és szimpla pomponok, porszívó és több funkciós zsámoly) milyen jól illeszkednek a darabba, milyen kifejezőek. Mindez megtoldva kiváló színészi alakításokkal. Az pedig, hogy a gyerekeknek maguknak kell rájönniük az igazi üzenetre telitalálat, hiszen ezáltal jobban rögzül bennük az és vélhetően mélyebben bennük is marad, mint egy szimpla tanóra felolvasása során.
HAJDÚ-BIHAR MEGYE KLÍMASTRATÉGIÁJA IDE KATTINTVA OLVASHATÓ.
Fotó (nagyításért katt az adott képre), szöveg: Koppányi Szabolcs, KÉPGALÉRIA IDE KATTINTVA tekinthető meg.